Rojak dan Rumahtangga

Menurut rakan blog saya Sakinah, dia suka blog yang berkonsep pelbagai genre/ rojak semasa memberi komen mengenai entri saya yang berkisar mengenai konsep/ tema blog.

Ting... Terus keluar imej mentol dari kepala saya. Rojak... Hmm.... Rojak memang sedap.

Kenapa rojak sedap? Kalau perhatikan, kita pernah makan pelbagai jenis rojak.. Di antaranya ialah Rojak buah atau rojak Cina dan Rojak India atau Rojak Singapore (Pun dikenali sebagai pasemboq, kan..). Ada lagi tak rojak lain...

Kalau rojak buah, bahan2 wajibnya ialah hirisan sengkuang, mentimun, nenas (yummy), keledek dan digaul dengan pitis. Kalau ada wajib, adalah sunatnya dak.. Bahan2 yang sunat/ afdal pulak ialah mangga, jambu air, jambu batu, dan apa2 jer yang nak dimasukkan. Jangan lupa dengan cili kering tumbuk dan kacang.

Rojak Pasemboq pulak ada tauhu goreng, cucoq, sengkuang dan mentimun. Versi special pulak ada ayam goreng. Rojak pasemboq digaul dengan kuahnya yang tersendiri (tak tau nak cakap lah tu)...


Benda alah yang dipanggil rojak nih, semakin meriah campurannya akan bertambahlah kesedapannya. Tak kira le rojak buah ke rojak pasemboq... Sama ja prinsip dia. Cuba kalau bahan2 wajibnya dikurangkan... :)

Cuba anda buat rojak buah tak bubuh nenas.. Apa cerita?..

Jadi, apa pengajaran dari cerita rojak nih?.. Sebelum keluar cerita rojak England pulak baik saya kembali ke tujuan entri.

Kita boleh applikasikan cerita rojak ni kepada kehidupan rumahtangga. Untuk memastikan kehidupan rumahtangga sentiasa segar dan ceria, kita harus mempelbagaikan aktiviti yang boleh dilakukan bersama supaya tidak wujud perasaan bosan.

Saya masih ingat kata kawan saya yang telah mendirikan rumahtangga sebaik sahaja keluar dari IPT. Waktu tu saya masih happy hour lagi. Katanya, perasaan cinta dalam perkahwinan harus disemai dan disirami dan bukannya mengharapkan cinta itu subur sendiri tanpa sebarang usaha. Saya waktu tu tak faham sangat. Sekarang baru saya memahami maksud yang ingin disampaikannya.

Kedua-dua belah pihak harus kreatif dan berfikir "di luar kotak" untuk mengenalpasti aktiviti2 menarik yang boleh dijadikan aktiviti bersama. Bukan nak meningkatkan produktiviti korporat je perlu berfikir luar kotak. Meningkatkan produktiviti korporat rumahtangga pun perlu Think Out of the Box.

Renung-renungkan...

Salam..

Layan..

Comments

  1. Tkasih jugak sebab baca.. Ni semua idea dari komen Sakinah.. Suka baca blog rojak... :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

tahniah anak