Thursday, May 27, 2010

Lets Speak Sarawak Malay Language

Want to learn how to speak Sarawak Malay Language?

Lets start:


1. What is your name?

Malay: Siapa nama awak?

Sarawak Malay: Sapa nama kitak?

You= Awak= Kitak


2. My name is Maryam

Malay: Nama saya Maryam

Sarawak Malay: Nama kamek Maryam

I= Saya= Kamek


3. I want a plate

Malay: Saya mahu sebiji pinggan

Sarawak Malay: Kamek nak tapak sigek

Plate= Pinggan= Tapak

a= sebiji= sigek

getting harder?.. Lets try one more


4. What are you doing?.

Malay: Awak buat apa tu?

Sarawak Malay: Apa polah kitak?

doing= buat= polah


nota pemblog: Terfikir nak buat ni bila dengar segmen baru "Belajar Bahasa" kat Ikim.FM sebelum Buletin Pagi pukul 8 pagi.

Layan....

7 comments:

  1. kamek suka entri tok....bagus eh! good!

    ReplyDelete
  2. rindu kah?.. ada rasa ngeremang sik?.. :).. kelak molah agik... .. maok carik ayat yang ada bahasa sarawak yang unik kit... mun nak simple gilak, bih kurang jak dak sia.. Makacih sebab suka.. :)
    Layan...

    ReplyDelete
  3. sik da la sampey ngeremang...bangga gik ada...bahasa sarawak kita..nei nak buang...sebati dalam jiwa dah...cewahh...sila2...polah lah gik.

    ReplyDelete
  4. kamek nak blajar bahasa sarawak,sbb sik lamak lagi kamek akan kahwin dgn sidak sarawak :))))

    ReplyDelete
  5. Hai Marelin.

    Kamek nak belajar dari kamekkah?.. Boleh.. Email kamek di maryam.insyirah@gmail.com.

    Suka kamek mun ada orang minat nak belajar Bahasa Sarawak...Tapi bahasa Sarawak kitak okay jak ya... Dah bunyi orang Sarawak juak..

    ReplyDelete
  6. kmk pun maok blajar klaka swak juak... hehe.... kelak mek email aokk,,, mkseh..

    ReplyDelete