Thursday, October 9, 2014

Sajak Buat Seorang Kawan

0 comment
 
Pada setiap patah bicara 
ada pesan dan teladan 
pada setiap gelak mesra 
ada garis pelangi yang berseri


walau seribu liku ditempuh 
setiap langkah tak pernah goyah 
setiap payah tak pernah mengalah
 


andai jatuh ke laut menjadi pulau yang indah 
andai singgah di pantai menjadi pohon yang hijau 
andai menjengah gurun yang luas
lantas menjadi lembah yang subur
.

Pada kesempatan ini 

sejambak kasih kami gubahkan 
biar zaman bertukar 
kelopaknya kan sentiasa mekar 
lambang persahabatan  
yang selamanya 
tak akan pudar.

1230 pagi
9 Oktober 2014
(Gerhana bulan)


Nota:
Seorang rakan pejabat yang juga pernah sekumpulan untuk mewakili jabatan di Pertandingan DEKON akan berpindah kerja. Kami merancang untuk membuat jamuan ringkas dan sajak ini adalah satu kejutan untuknya.


Thursday, September 11, 2014

Celebration Mode

0 comment
Today is last day of UPSR... Resit and postponed paper are different story... So, we are celebrating with the girls.

What more, today is my birthday... And to say it is the one in my ic and not my actual birth day is also a different story..
Happy birthday to me..






- Posted using BlogPress from my iPhone

Friday, August 8, 2014

Untukmu Gaza

0 comment
Hati yang luluh
Senyumnya berdarah
Saat teriakan anak kecil
Dan tangisan wanita
Meratap mimpi yang musnah
Pelangi yang resah
Di halaman rumah
Yang telah punah


- Posted using BlogPress from my iPhone

Thursday, July 10, 2014

Marah dan mengalah.

0 comment

"Marah adalah api yang membakar
sabar adalah air yang dingin"

Jangan kerana mereka di bawah jagaanmu, kau bebas melempiaskan kemarahan kepada mereka.

Anak- anak,
isteri,
pekerja bawahan,
atau mungkin rakan- rakan yang tiada banyak bicara mereka.

Mengalah bukan bererti kalah.

Tuesday, July 8, 2014

Pistol Air

0 comment
Saya ke kedai dengan Asiah. Saya minta Asiah berjanji supaya tak mintak beli baran
g. Sampai di kedai, Asiah merengek nak mintak belikan pistol air. Saya pujuk dan tuntut janji. Asiah tak peduli.

Akhirnya saya mengalah. Saya bayar harga pistol air RM4 dengan geram. Marah saya sampai ke malam. Malas nak layan Asiah yang memujuk. Menggesel-geselkan badannya nak bermanja. Saya buat tak tau.

Bila Asiah tidur, batuknya yang memang dari siang tadi dah ada, makin kuat. Saya rasa badannya, panas. Saya cari pistol air nya yang entah di mana tercampak lepas dia main tadi. Tak jumpa. Saya tanya Asiah. Dalam mengantuk dia tunjuk kat mana pistol tu. Di bawah lipatan sejadah.

Saya ambil pistol air dan masukkan ke genggaman Asiah. Dia tersenyum. Katanya sebelum tidur semula, "Kan Adik dah cakap tadi. Ni pistol air".

Sayu...
 


Tuesday, June 10, 2014

Putera menangis

0 comment
Saat fajar menjengah
Sekuntum mawar telah layu
Seperti janji yang telah dipateri
Sejak azali


saat inai di jari
Merahnya kian pudar
Kau ucapkan selamat tinggal

Dan mentari pagi menangis
Di sisi putera yang sepi.


9 Jun 2014
- Posted using BlogPress from my iPhone

Sunday, June 8, 2014

Selamat datang adikku

0 comment



Adik
Selamat datang
Kami telah lama menanti

Yang pasti
Kasih sayang kerana Illahi
Tidak bisa dijual beli

Buat nur farah syakirah,
1 jun 2014.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Thursday, June 5, 2014

Selari dan Berlari

0 comment
Aku di sini

Kau di sana

Berbeza dimensi

Masa yang sama

Takkan bersua

Kerana dua garis

Selamanya selari

Selamanya berlari



1317 pm

5 Jun 2014

Tabung Haji, Kuching.





- Posted using BlogPress from my iPhone

Friday, May 30, 2014

Testing

0 comment
Testing... I was purchasing an apps from Apple Store.

This is how the editor look like...







- Posted using BlogPress from my iPhone

It can upload maximum 5 photos..































And this is how the editor look like...







You can edit the font...













Now i am using "marker felt"
Let us see how my entry would be once published...

Usah dinilai

0 comment
Usah dinilai buku itu
Pada corak kulitnya
Kerana butir permata
Tidak pernah memilih
Untuk bersembunyi
Di ceruk mana.

Monday, May 26, 2014

Senja dan kita

0 comment

Senja dan kita
amat mesra
saat laut menyapa
tinggalkan jingga itu
di sini
di kaki langit kemanusiaan
untuk dikongsi dunia
selamanya.

26 Mei 2014
0326 pagi.

Friday, May 16, 2014

Pesan Bonda (Selamat Hari Guru)

0 comment
Pesan Bonda

Anak- anak Bonda,

telah jauh perjalanan kalian,
dari merangkak,
kemudian bertatih,
berdiri,
berjalan
dan berlari,
menjengah usia remaja
kini kalian bersama bonda.

Anak- anak Bonda,

ada ketika
Bonda menegur,
bukan kerana benci.
Berdendam? Tidak sekali.


Anak- anak Bonda,

daerah ini tapak semaian
tunas benih insani
yang pasti akan ditinggal pergi
saat dewasa menjenguk diri

Lantas,
anak- anak Bonda,
Pesan Bonda sematkan erat
di lubuk jiwa,

siapkan minda
kukuhkan iman
tabahkan hati

Di sini andai kalian rasa diuji
hakikatnya
kehidupan di luar sana
bakal lebih menguji

Ingatlah anak- anak Bonda,

suatu hari nanti adalah pasti
kaki kalian melangkah pergi
untuk berjuang di belantara diri
melayar bahtera di samudera realiti
terbang bebas di langit tinggi

Pergilah ke mana sahaja ceruk dunia
Rekalah menara yang paling ternama
Atau menyelidik perkara yang bermanfaat kepada semua
Atau mungkin mendidik generasi muda warisan negara

Kuncinya tetap sama

Ilmu itu pelita diri
Iman itu kompas peribadi
Akhlak itu hiasan hati
Tabahmu tunjang kukuh
Saat diuji


Anak- anak Bonda,

andai Guru Pencetus Kreativiti
Penjana Inovasi
Kecemerlangan kalian di dunia dan akhirat
Adalah manifestasi kejayaan kami.




16.05.2014
(Sempena Hari Guru 2014)

Nota: Dihasilkan khas untuk dideklamasikan oleh Pengetua sekolah lama saya dahulu
sempena Program Sekolah bersama Alumni. Dimaklumkan pada pagi semalam untuk diserahkan kepada
Pendeklamator pada hari ini. Majlis akan berlangsung pada malam ini.

Pada mulanya, sukar nak mula memandangkan dah lama "berehat". Namun, setelah "dilembutkan" sedikit minda malam tadi, berjaya bermula separuh dan pagi tadi dimurnikan lagi separuh akhirnya.

Alhamdulillah. Walau belum pasti sama ada akan diterima, sajak ini tetap akan diabadikan di sini sebagai kenangan Hari Guru 2014.










Friday, May 9, 2014

Awat perangai lagu tu?...

0 comment
Jangan nilai orang berdasarkan luaran..
Jangan prejudis...
Jangan...
Jangan...
Jangan..

Macam- macam kita dengar (boleh baca sebagai "membaca" juga), pelbagai nasihat untuk tidak menilai atau menghukum orang lain apabila melihat tingkah laku yang kita nilai sebagai negatif. 

Tapi, bercakap memang mudah.

Mungkin boleh dielak untuk berbicara kuat, namun masih juga tak boleh kawal bisikan hati.

Hmmm.... Macamana nak atasi ye?...

Apa kata, kita cuba cara ni..

Bila menghadapi situasi macam tu, jangan berhenti setakat melihat tingkah lakunya sahaja dan kemudian terus menilai. 

Sebaliknya terus memandang jauh lebih dalam ke dalam kehidupannya...

Bagaimana latar belakangnya?
Apa jenis kerjayanya?
Dia datang dari keluarga yang mengamalkan nilai kekeluargaan macamana?

Sekarang, bila dah pandang lebih jauh macam tu, tak mustahil untuk kita terlupa dengan perbuatan yang kita anggap negatif tu, kan?

Dengan cuba memahami sebab hamba Allah tu bersikap macam tu, lebih mudah untuk kita melihat perbuatannya secara berasingan dengan dirinya sebagai individu.

Yang kurang manis mungkin adalah sikapnya yang dicanai dari persekitarannya tadi. Individu itu sendiri adalah seorang insan yang masih memiliki potensi yang besar untuk membuat lebih banyak kebaikan, sama seperti kita.

Andai kita tersilap, selalunya kita berharap untuk orang lain memahami situasi kita yang mendesak kita bersikap demikian.


Wallahu a'lam.


 


Thursday, May 8, 2014

Rindu

0 comment

Rindu yang menggamit
Biar tanpa bicara
Tanpa kata
Tetap terungkap seribu makna.

0235 am
8 mei 2014


Curtin, miri.
26 April 2014.

Tuesday, March 11, 2014

Surah Al-An'am: ayat 108

0 comment

"Dan janganlah kamu memaki sembahan mereka yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa dasar pengetahuan..."

Surah Al- An'am: ayat 59

0 comment