Monday, October 15, 2012

Jangan mengalah

0 comment
Assalamualaikum wb...

Setiap kali perjalanan kehidupan kita menghadapi halangan atau cabaran, janganlah berputus asa.

Berhenti sebentar. 

Analisa persekitaran berdasarkan kekuatan dan kelemahan kita. 

Selidiki peluang yang mungkin dipergunakan dan ancaman yang perlu dielakkan.

Tidak mustahil, sedikit demi sedikit halangan dan cabaran itu berubah menjadi peluang untuk kita membaiki diri dan mula meneruskan perjalanan dalam keadaan yang lebih baik dari sebelumnya.

Saturday, October 6, 2012

Perception

0 comment

Assalamualaikum wb..

Logici Picollo keluaran Grolier.

Beli lama dah tapi belum ada kesempatan nak buat bersama Asiah.

Sebuah papan beserta butang pelbagai warna dan 20 set kad yang setiap set mengandungi lebih kurang 10 kad.

3 konsep yang ditekankan oleh permainan ini ialah Brain Development, English dan Mathematics. Untuk Asiah yang berusia 3 1/2 tahun, konsep yang paling sesuai ialah Brain Development.

Setakat ni, Asiah paling seronok main cari dan suaikan gambar dan bayang mereka. Ia membina kemahiran membanding imej dan bayang serta mengaitkan kedua2 nya sebagai suatu yang sama dengan butang berwarna.

Setiap kali berjaya, Asiah akan bersorak bangga.

Anak, tiada yang lebih bermakna dari kalian membesar sebagai hamba Allah yang solehah. Ya Allah, jadikan mereka penyejuk mata kami. Ameen.

Thursday, October 4, 2012

Kemarahan adalah api yang membakar

2 comment


Assalamualaikum wb...

Semalam saya menjemput Fatihah pulang selepas aktiviti ko- kurikulum petang. Kebetulan perlu jemput rombongan emak, abah dan adik (sekeluarga) balik dari KL. Jadi saya menjangkakan untuk sampai ke rumah awal. 

Biasanya saya cuma menunggu di tepi blok kelas Fatihah. Dia pula akan menunggu di "gajah menyusu" (betul ke istilah ni) yang mudah untuk dia nampak saya dan saya nampak dia. 

Semalam, saya sampai dalam pukul 5 lebih dan ramai pelajar yang dah keluar. Bayang Fatihah belum nampak. Memandangkan hujan, saya keluar untuk jemput Fatihah dengan payung, tapi selepas beberapa ketika menunggu di hujung blok, Fatihah belum muncul. 

Beranggapan Fatihah masih belum selesai urusan, saya masuk semula ke kereta sambil mendengar rancangan Muamalah di radio Ikim bersama Ustaz Zaharuddin. Tajuk Ulasan Bajet 2013 menarik perhatian saya, jadi saya tak kisah menunggu untuk seketika lagi walau dalam hati saya ada sejentik kebimbangan.

Hampir nak ke pukul 6, Fatihah masih belum muncul. Saya mula berleter sendiri dalam hati. Risau dengan suami yang menunggu di rumah untuk sama- sama ke lapangan terbang. 

Kalau suatu masa dulu, dalam situasi yang sama macam ni, saya akan mengamuk besar. Paling tak suka menunggu lama- lama terutama bila ada urusan lain yang perlu diselesaikan. Ditambah dengan keletihan kerana terperangkap dalam kesesakan jalan serta kerisauan dengan pelbagai kemungkinan yang lain.

Tapi semalam, saya cuba untuk memujuk hati, sebab marah kalau tidak dikawal akan meletup. 

Pelajar lain cuma tinggal seorang dua lagi. Saya cuba- cuba jer menjenguk ke dalam kelas Fatihah sebab sebelum ni memang  tak pernah Fatihah menunggu di kelas. Selalunya dia memang suka bermain di sekitar kawasan sekolah. 

Sampai aje di muka pintu kelas saya terus fokus ke meja Fatihah di berdekatan pintu. Kosong. Menjenguk pula ke sebelah dalam, Fatihah sedang duduk menullis di barisan sebelah sana kelas, mukanya serius kerana menjangkakan saya akan mengamuk besar bila saya memberitahu yang saya dah lama menunggu di dalam kereta. Cepat- cepat dia menjelaskan bahawa biasanya dia akan menunggu abahnya di kelas kalau hari hujan.

Seperti yang telah saya nyatakan, selalunya saya akan mengamuk besar. Tapi, kali ni, saya rasa hati saya tenang.  Saya pujuk hati saya yang bukan semua orang bertuah seperti saya. 

Hakikatnya, berapa ramai ibu bapa yang menunggu seperti saya tetapi ada di kalangan mereka yang tidak berpeluang untuk melihat lagi wajah anak mereka kerana pelbagai sebab yang tak sanggup nak saya nyatakan di sini.

Saat saya melihat wajah anak saya semalam, hati saya memanjatkan jutaan kesyukuran kerana:

"dengan rahmat dan kasih sayang Allah jualah saya masih berpeluang untuk menatap wajah anak saya dalam keadaan selamat sejahtera"

Ya Allah, jadikanlah anak- anak kami dan pasangan kami penyejuk mata.

Wednesday, October 3, 2012

Islam Itu Indah- Belas Kasihan

0 comment
Ringkasan Program "Islam itu Indah" 

Siri Celik Mata Reset Minda- Belas Kasihan

Oleh Pr Dr Muhaya Muhamad Saluran Ikim.Fm 3 Oktober 2012 pukul 10 pagi


- Undang- Undang Kompensasi (Law of Compensation)

  - Berkaitan dengan keberkatan hidup

  - Tanya diri sendiri, berbaloi tak apa yang terima berbanding dengan apa yang kita           sumbang? Kalau apa yang kita terima dirasa lebih besar nilai dari apa yang kita sumbang, kita harus manfaatkan kepada orang lain. Kalau tak, Allah akan ambil semula perbezaan nilai tu dalam pelbagai bentuk; kos perubatan, pembantu lari.

- Semua orang yang mati akan menggunakan kain kapan kualiti yang sama. Jadi, jangan cuba nak  menunjuk- nunjuk di dunia. Ingat dengan apa yang kita hadapi semasa di Padang Mahsyar. 

- Hantar emak dan ayah dulu menunaikan Ibadah haji, Insya Allah kita akan lebih mudah menunaikan ibadah haji selepas itu.

- Sebelum menjadi tetamu yang  baik di Tanah Suci, jadilah hamba yang baik di tempat sendiri terlebih dahulu.

- Reaksi kalau tengok orang yang badan tegap, tetapi minta sedekah? - APa yang kita sangka, adalah dipengaruhi oleh paradigma minda yang kita miliki.

- Kualiti kehidupan bergantung dengan kualiti emosi yang kita ada. Jangan cuba nak sempurna, tapi perlu utamakan 3 perkara; waktu paling penting- sekarang, siapa yang paling penting- yang berada di depan kita, apa perkara yang paling penting- yang kita lakukan sekarang.

- Lihatlah langit yang besar. Setiap yang kita lakukan kerana Allah, Insya'Allah akan diberi rezeki. Orang yang bermasalah melahirkan anak yang bermasalah. Anak ikut kita. Apa yang kita lakukan akan mempengaruhi cara pemikiran anak kita.

- Jangan lagi gunakan remaja bermasalah tetapi ibu bapa yang bermasalah. 

- Apa yang Allah tak suka, jangan buat.

- Kita hanya akan dapat apa yang kita beri. Untuk dapat belas kasihan, perlu belas kasihan dengan orang lain.

- Empati/ Simpati- Simpati emosi; Empati- belas kasihan dan beri manfaat kepada orang yang dibelas kasihan.

- Syurga itu mahal. Kita dianiaya dan menjadi mangsa kehidupan. Oleh itu jangan buat benda yang sama yang orang buat pada kita. Mukmin itu cermin. Orang baik, kita sayang. Orang yang tak baik, kita kasihan.


- Nak berjumpa Allah, kita nak bawa hati yang baik. Hati yang redha dan diredhai. Maafkan kesilapan orang kepada kita. Tak dapat memaafkan kerana masih nak mengisi masa kita dengan mengingati kesalahan orang lain.

- manusia keladak, jumpa orang keladak. Baiki diri untuk baiki orang lain. Hantar aura positif kepada orang yang kita sayang. Reset diri terlebih dahulu. Buang fail lama.


 Banyak lagi yang lain, tapi dapat catat cuma setakat ini.

Semoga bermanfaat dan menjadi amal di sisi Allah, Ameen.

Oh LCCT...

0 comment
Assalamualaikum wb...

Awal tahun lepas saya dan anak- anak berpeluang ikut suami berkursus di Kuala Lumpur. Kami naik penerbangan AirAsia. Ini kali pertama anak-anak mendarat di LCCT dan belum pernah lagi menjejakkan kaki ke KLIA. Sebelum ini, kami mengembara ke KL melalui JB.

Bila saya bercerita mengenai KLIA dan membandingkannya dengan LCCT, terpacul pertanyaan dari Fatihah,

"KLIA tu lebih cantik ke dari lapangan terbang ni?"

Mereka yang pernah sampai ke KLIA mesti rasa kelakar dengan pertanyaan tu kerana rasanya memang tak setaraf langsung nak bandingkan KLIA yang serba lengkap dengan LCCT. Tapi bagi anak- anak saya yang hanya pernah mengenal LCCT sahaja sebagai lapangan terbang selepas lapangan terbang antarabangsa Kuching (KIA), memang menganggap itulah bangunan yang terbesar dan tercanggih dan rasanya mustahil ada yang lebih besar dan indah dari LCCT.

Hati saya berbisik sendiri, 

"Agaknya inilah perbandingan kita dengan dunia yang sementara ni dan akhirat yang lebih kekal abadi"

Kita yang belum pernah merasai kehidupan yang kekal selamanya di akhirat, amat kagum dengan keindahan sementara di dunia ni. Dan kita sering bertanya sendiri,

"Betul ke kehidupan akhirat itu wujud dan keindahan syurga tu jauh lebih indah dari nikmat di dunia ni?"

Allahumma faqqihna fiddin. Ya Allah, berilah kami kefahaman di dalam mengenali agama kami.


Monday, October 1, 2012

Tuntutlah Ilmu sehingga ke Liang Lahad

0 comment


Assalamualaikum wb..

Sekadar ingin berkongsi untuk mereka yang sukar nak menghadiri kuliah untuk meningkatkan ilmu berkaitan agama kita Islam.

Salah satu caranya ialah mendengar siaran ilmu dari radio secara online.

Klik di sini untuk mendapat akses radio antarabangsa One Legacy Radio. Boleh dengar ilmu dari Sister Yasmeen Mogahed dan Imam Suhaib Webb dan ramai lagi.

Ya Allah, tingkatkan ilmu kami. Ameen.