Wednesday, October 3, 2012

Islam Itu Indah- Belas Kasihan

Ringkasan Program "Islam itu Indah" 

Siri Celik Mata Reset Minda- Belas Kasihan

Oleh Pr Dr Muhaya Muhamad Saluran Ikim.Fm 3 Oktober 2012 pukul 10 pagi


- Undang- Undang Kompensasi (Law of Compensation)

  - Berkaitan dengan keberkatan hidup

  - Tanya diri sendiri, berbaloi tak apa yang terima berbanding dengan apa yang kita           sumbang? Kalau apa yang kita terima dirasa lebih besar nilai dari apa yang kita sumbang, kita harus manfaatkan kepada orang lain. Kalau tak, Allah akan ambil semula perbezaan nilai tu dalam pelbagai bentuk; kos perubatan, pembantu lari.

- Semua orang yang mati akan menggunakan kain kapan kualiti yang sama. Jadi, jangan cuba nak  menunjuk- nunjuk di dunia. Ingat dengan apa yang kita hadapi semasa di Padang Mahsyar. 

- Hantar emak dan ayah dulu menunaikan Ibadah haji, Insya Allah kita akan lebih mudah menunaikan ibadah haji selepas itu.

- Sebelum menjadi tetamu yang  baik di Tanah Suci, jadilah hamba yang baik di tempat sendiri terlebih dahulu.

- Reaksi kalau tengok orang yang badan tegap, tetapi minta sedekah? - APa yang kita sangka, adalah dipengaruhi oleh paradigma minda yang kita miliki.

- Kualiti kehidupan bergantung dengan kualiti emosi yang kita ada. Jangan cuba nak sempurna, tapi perlu utamakan 3 perkara; waktu paling penting- sekarang, siapa yang paling penting- yang berada di depan kita, apa perkara yang paling penting- yang kita lakukan sekarang.

- Lihatlah langit yang besar. Setiap yang kita lakukan kerana Allah, Insya'Allah akan diberi rezeki. Orang yang bermasalah melahirkan anak yang bermasalah. Anak ikut kita. Apa yang kita lakukan akan mempengaruhi cara pemikiran anak kita.

- Jangan lagi gunakan remaja bermasalah tetapi ibu bapa yang bermasalah. 

- Apa yang Allah tak suka, jangan buat.

- Kita hanya akan dapat apa yang kita beri. Untuk dapat belas kasihan, perlu belas kasihan dengan orang lain.

- Empati/ Simpati- Simpati emosi; Empati- belas kasihan dan beri manfaat kepada orang yang dibelas kasihan.

- Syurga itu mahal. Kita dianiaya dan menjadi mangsa kehidupan. Oleh itu jangan buat benda yang sama yang orang buat pada kita. Mukmin itu cermin. Orang baik, kita sayang. Orang yang tak baik, kita kasihan.


- Nak berjumpa Allah, kita nak bawa hati yang baik. Hati yang redha dan diredhai. Maafkan kesilapan orang kepada kita. Tak dapat memaafkan kerana masih nak mengisi masa kita dengan mengingati kesalahan orang lain.

- manusia keladak, jumpa orang keladak. Baiki diri untuk baiki orang lain. Hantar aura positif kepada orang yang kita sayang. Reset diri terlebih dahulu. Buang fail lama.


 Banyak lagi yang lain, tapi dapat catat cuma setakat ini.

Semoga bermanfaat dan menjadi amal di sisi Allah, Ameen.

No comments:

Post a Comment