Monday, December 27, 2010

Back to School...

4 comment
Salam 21 Muharram 1432H...

Kembali mencoret...

Kenapa senyap?...

Sibuk?...

Malas?...

Andai ada yang bertanya (kalau ada), saya sendiri tak leh nak jawap...

Setiap hari saya menjenguk blog dan menjenguk kemaskini rakan2... tapi jemari berat sangat nak menekan papan kekunci untuk menaip sebarang entri atau komen...

Sebenarnya pelbagai persoalan menerjah benak saya setiap kali saya nak menulis entri...

Apa sebenarnya tujuan saya menulis blog?

Kalau nak berceramah, saya bukanlan orangnya kerana terlalu (dalam erti kata sebenar) banyak kelemahan yang menghuni diri saya...

Kalau setakat nak mencoret sebagai bukti saya masih di sini, adakah ia membawa sebarang makna?...

Oklah.. Enough for the slot Drama Minggu Ini... hehe..

Saya menulis kerana ingin mencatat pengalaman kehidupan saya untuk saya muhasabah (Quality Improvement) dengan harapan sekiranya ada yang membaca, akan menambah nilai kepada kehidupan mereka walau hanya secebis kebaikannya..

Kembali ke dunia nyata...

"Bila nak potong baju sekolah anak2?"

Suami dah sound dah... Tak lama lagi dah nak sekolah... Kain dah beli...

Perancangan:

1. Fatihah
- 2 pasang untuk hari biasa (baju belah tepi dan seluar panjang)
- sepasang untuk hari jumaat (baju kurung)
- 2 pasang baju kafa (tahun ni fatihah kena hadir 3 hari seminggu, jadi kena buat 2 pasang baju warna hijau lumut. Tapi belum pasti nak buat kurung ke seluar)

2. Maryam
- 2 pasang (baju butang depan berseluar panjang)

Banyak tu... Boleh siap ke?...

Tak pa.. Fikir positif... Take one step at a time...

Strateginya:

Cuba siapkan sepasang setiap item dulu.. Sekurang2nya nanti budak2 boleh mulakan sekolah dengan seragam baru.. Biarkan semangat tu tinggi... Hehe..

Alkisahnya, pembantu saya balik kampung dah dua bulan sejak raya haji hari tu... Tu yang aktiviti harian saya sekarang tahap cabarannya meninggi sedikit. Semalam dia sms kata nak balik hujung minggu nih.

Saya pun tak kisah sangat... Saya kena bersedia kerana lambat atau cepat memang saya harus menerima hakikat bahwa tak selamanya saya kena bergantung dengan pembantu. Cuma sekarang sukar sikit sebab masih ada baby.

Insya'Allah, saya tetapkan azam, sekiranya Asiah dah mencecah 4 tahun dan boleh dihantar ke sekolah, saya berdoa Allah beri kekuatan untuk saya dan suami menguruskan rumah tanpa bantuan pembantu.

Berhenti di sini...

Thursday, December 9, 2010

Kempen mencintai Masjid

2 comment
Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah...

Sekembali dari bermusafir masih belum berkesempatan untuk memblog mengenai kembara tersebut... Secara ringkasnya memang seronok walaupun letih yang amat2... Banyak juga belajar dan muhasabah bagi kami suami isteri...

Entri kali ini sekadar ingin mengingati diri untuk menanam semangat dan niat untuk mencintai dan mendekati masjid...


Jangan setakat menunggu kelapangan untuk mendekati masjid tetapi cuba cari dan peruntukkan masa yang khas untuk mendekati dan memesrakan diri dengan masjid...

Semoga diberi kekuatan... Insya'Allah...

Wednesday, December 1, 2010

Siri Bermusafir: Shah Alam

3 comment
Salam musafir...

Alhamdulillah akhirnya saya berpeluang mengemaskini catatan siri bermusafir saya...

Insya'Allah saya akan mengemaskini status terkini dan yang tertinggal akan saya catatkan kemudian sekiranya berkesempatan... (selalunya kalau tangguh yang terkini, ada keberangkalian akan tertinggal terus)

Sekarang kami sekeluarga sudah selamat tiba di rumah abang dan keluarga di Shah Alam aka rumah blogger Mys... Kebanyakan followers kami sama, jadi mesti ada kawan2 yang kenal beliau... Terima kasih my sister-in-law... Di atas layanan anda sekeluarga.. letih semalam ya, sesat waktu nak jemput kami kat Bukit Jalil.. hehe... semoga diberkati Allah.. :)

Nanti citer panjang lagi... Tapi secara ringkas, setakat ini musafir kami Alhamdulillah berjalan amat lancar....

Jumpa lagi.. Salam...