Back to School...

Salam 21 Muharram 1432H...

Kembali mencoret...

Kenapa senyap?...

Sibuk?...

Malas?...

Andai ada yang bertanya (kalau ada), saya sendiri tak leh nak jawap...

Setiap hari saya menjenguk blog dan menjenguk kemaskini rakan2... tapi jemari berat sangat nak menekan papan kekunci untuk menaip sebarang entri atau komen...

Sebenarnya pelbagai persoalan menerjah benak saya setiap kali saya nak menulis entri...

Apa sebenarnya tujuan saya menulis blog?

Kalau nak berceramah, saya bukanlan orangnya kerana terlalu (dalam erti kata sebenar) banyak kelemahan yang menghuni diri saya...

Kalau setakat nak mencoret sebagai bukti saya masih di sini, adakah ia membawa sebarang makna?...

Oklah.. Enough for the slot Drama Minggu Ini... hehe..

Saya menulis kerana ingin mencatat pengalaman kehidupan saya untuk saya muhasabah (Quality Improvement) dengan harapan sekiranya ada yang membaca, akan menambah nilai kepada kehidupan mereka walau hanya secebis kebaikannya..

Kembali ke dunia nyata...

"Bila nak potong baju sekolah anak2?"

Suami dah sound dah... Tak lama lagi dah nak sekolah... Kain dah beli...

Perancangan:

1. Fatihah
- 2 pasang untuk hari biasa (baju belah tepi dan seluar panjang)
- sepasang untuk hari jumaat (baju kurung)
- 2 pasang baju kafa (tahun ni fatihah kena hadir 3 hari seminggu, jadi kena buat 2 pasang baju warna hijau lumut. Tapi belum pasti nak buat kurung ke seluar)

2. Maryam
- 2 pasang (baju butang depan berseluar panjang)

Banyak tu... Boleh siap ke?...

Tak pa.. Fikir positif... Take one step at a time...

Strateginya:

Cuba siapkan sepasang setiap item dulu.. Sekurang2nya nanti budak2 boleh mulakan sekolah dengan seragam baru.. Biarkan semangat tu tinggi... Hehe..

Alkisahnya, pembantu saya balik kampung dah dua bulan sejak raya haji hari tu... Tu yang aktiviti harian saya sekarang tahap cabarannya meninggi sedikit. Semalam dia sms kata nak balik hujung minggu nih.

Saya pun tak kisah sangat... Saya kena bersedia kerana lambat atau cepat memang saya harus menerima hakikat bahwa tak selamanya saya kena bergantung dengan pembantu. Cuma sekarang sukar sikit sebab masih ada baby.

Insya'Allah, saya tetapkan azam, sekiranya Asiah dah mencecah 4 tahun dan boleh dihantar ke sekolah, saya berdoa Allah beri kekuatan untuk saya dan suami menguruskan rumah tanpa bantuan pembantu.

Berhenti di sini...

Comments

  1. Assalamualaikum...

    amat faham dengan keadaan yang dialami oleh penulis sekarang ni.

    Semoga urusan dipermudahkan.Amin.

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mai...

    Insya'Allah... Tiada kata seindah bahasa, kata pepatah... :)

    ReplyDelete
  3. salam, tulis apa-apa saja ikut hati yang buat mu gembira.

    ReplyDelete
  4. Hi Jessica...

    Thanks for visiting me here... :).. Saya suka sangat baca blog anda... Banyak projek kraf yang menarik... Hope i'd be able to do some of them very soon... Btw, its really nice to know you...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

tahniah anak