Monday, September 28, 2015

Anger

0 comment

Carl E Pickhart - When Parents Get Angry at Their Adolescent

Sunday, September 13, 2015

Welcome

0 comment
Selamat datang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching.
Welcome to Kuching International Airport.

Don't be surprised  when you visit the washroom, you'll find out it is a very 5-star experience. 

The photos will tell you why. 







Dont you agree with me? 

Adios.. 





Friday, September 11, 2015

A year wiser

0 comment

Officially i am 43 years young woman today, 11 September 2015. 

According to mother i actually arrived 6 months earlier but due to registration's delay, the ketua kampung just simply took the registration date as my birth date; today 43 years ago. 

Nevertheless, like everyone else, the age is only figure. What matter most is what have we gained all this while which had successsfully transformed us into a better person. 

Happy birthday to me... 




Tuesday, September 8, 2015

Sketsa

0 comment

"Awak.. Nanti kalau kita dah kawin, saya akan layan awak baik-baik.. Saya tanggalkan stokin awak.... "

Opss.. Tu bukan kerja isteri tu... Tu kerja ttuutt..  Ke saya salah dengar? 

Kalau macam tu lah dialog drama- drama    di tv, apa agaknya jenis masyarakat yang kita nak wujudkan? 

Thursday, July 30, 2015

Menjenguk daerah ini

0 comment


Sekali sekala ke sini

saat hati didakap sepi

menoleh ke belakang
rupanya telah panjang
perjalanan ini

setiap patah bicara
rangkap irama
mungkin bagi mereka
tak bermakna apa- apa

namun seperti selalu
menjenguk daerah ini
di celah sibuk kehidupan

tidak pernah kecewa
jiwaku segar kembali
seperti disiram embun pagi.

30 Julai 2015/ 15 Syawal 1436 H

Usah terleka

0 comment


Cahaya hanya berharga

di saat gelap melanda

usah kita terleka
dan hanya tersedar
bila telah berada di sana.

30 Julai 2015/ 15 Syawal 1436H

Wednesday, May 20, 2015

Menatap alam

1 comment

Menelaah kejadian alam
Menelusuri tanda dan alamat
Kebesaran Illahi.

Ruang kehidupan akan lebih jelas
Andai ditatap dengan ilmu pengetahuan.

Tuesday, May 19, 2015

Sepurnama Berlalu

0 comment



Telah sepurnama melambai pergi
Namun harum tetap mewangi
Rindu bertapak di hati

Friday, May 8, 2015

Bukit Safa dan Marwa

0 comment

Tangisan sayu belahan jantung
Merentap jiwa
Saat Safa dan Marwa kudaki 
berulang kali
Lambang kasih seorang ibu
Yang tak pernah berbelah bagi

Jabal rahmah

0 comment


Bukit ini adalah lambang kasih
Dua jiwa yang terpisah
Dan bersua kerana Allah

Dan doaku teranyam
Di Jabal Rahmah

Thursday, May 7, 2015

Kota Madinah

0 comment


Kota Madinah
Hatiku kau genggam erat

Tanpa mampu kuambil kembali
Walau saat kaki terpaksamelangkah pergi

Nanti aku di sini
Akan ku kembali

Rindu

0 comment

Biarkan kerinduan itu mendakap jiwa
Sehingga aku dijemput kembali untuk ke sana
Mengucup cinta abadi yang mengharum
Semerbak hingga ke Syurga.

Saturday, April 25, 2015

Aku dan dia

0 comment
Aku adalah dia
Seorang tua di kaki tangga
Menatap ke langit senja

Ada sekilas garis cahaya
Yang masih samar
Di hujung permatang

Benih harapan 
Yang baru semalam berputik/ disemai
Adakah akan sempat dituai

Saat harum kemboja
Kian semerbak
Mekar berkembangan.

25 April 2015
-saat menerima khabar sebuah perjalanan

Friday, April 10, 2015

Redha

0 comment
Semasa di lapangan antarabangsa Jeddah, dpt uzur syar'ie. Redha dengan ujian kesedihan seperti gembira menerima anugerah rahmatNya, in sya Allah. 


Pemandangan dari jendela pesawat semasa pendaratan. 


Pemandangan lapangan terbang semasa sedang menuju ke kawasan bas menunggu setelah beberapa jam menyelesaikan urusan kelewatan beg beberapa orang jemaah lain. 


Pemandangan dari jendela hotel. 


Juga pemandangan dari jendela hotel. 

Pagi ini jemaah- jemaah umrah mengikuti ziarah dalam melawat kawasan dalam masjid nabawi termasuk maqam nabi.  Saya pulak merayau- rayau di sekitar luar hotel sambil menjenguk harga pasaran. 



Hasil tangkapan... 

Saya berbelanja dengan matawang malaysia sebab belum sempat membuat tukaran. Peniaga di sini tak keberatan sebab matawang kita lebih tinggi.







Perjalanan Rohani

0 comment
Bismillahir Rahmannir Rahim

Bermulalah satu perjalanan rohani. 


Mentari Dua Dunia

0 comment
Mak mertua menikmati cerita Ali Baba dan 40 Penyamun. Ali Baba sedang memanjat pokok sebab nak tengok rombongan penyamun sedang menuju ke pusat persembunyian. 


Jam dah menunjukkan 1104 malam waktu malaysia tapi pemandangan di luar ...

masih terang- benderang dengan cahaya matahari bersinar terik. Subhanallah. 

Monday, March 30, 2015

Asiah the Birthday Girl

0 comment
Cerita 27hb Mac 2015.

Hari jadi Asiah yang ke 6. Saya berjaya menyiapkan 25 kantung kecil manakala satu kantung besar memang stok sedia ada.



Birthday girl and the gifts for her classmates.


For the teacher

Boleh klik di sini untuk gambar- gambar kantung kecil pelbagai warna.

Cake of her favourite team. England. And keeper jersey as her wish. 

Semoga membesar sebagai wanita solehah. 

Friday, March 13, 2015

Harta karun

0 comment

Cerita semalam yang lalu.

Anak saudara sepupu bertunang dan saya diamanahkan untuk menyediakan isi dulang hantaran.

Selepas memerah idea, akhirnya saya ambil tema ringkas, harta karun yang melimpah. Asasnya crochet, cinta hati saya.


Coklat berbentuk hati ditangkup dua menjadikan ia lebih bertekstur. 



 Dekorasi asal hati yang tak ditangkup.


Hasilnya, tadaa...





Tidak kurang menyerlah berbanding dulang lain (kes perasan). 

Jumpa lagi..


Wednesday, March 11, 2015

Pilihan

0 comment
Pilihan yang diambil walaupun bertentangan dengan kemahuan diri pastinya menuntut komitmen yang tinggi.

Hari ini saya memilih untuk menyahaktifkan akaun Facebook saya. Buat sementara waktu atau untuk selamanya? Biar masa menentukan.


Ini merupakan projek saya sempena harijadi Asiah pada 27 Mac ni. Andai menjadi realiti saya nak siapkan kantung kecil berisi coklat untuk rakan sekelas Asiah. 

Setakat ini saya dah buat beberapa kantung pelbagai warna. 

Catatan perjalanan saya menghasilkan kantung kecil ada di sini.

Jumpa lagi di entri seterusnya in sya Allah. 

Tuesday, March 10, 2015

Pau kukus

0 comment

Di kejiranan saya ada seorang anak muda yang menjual pau kukus. Selalunya pada masa saya balik dari kerja, paunya selalunya dah nak habis dijual terutama pau mentega yang saya suka. 

Hampir setiap kali saya singgah, penjual pau akan bagi satu pau lebih dari yang saya beli.

Dari segi penampilan, anak muda tersebut nampak seperti anak muda yang biasa sahaja. Berbaju T, seluar jeans dan ber"cap".

Namun, ternyata dia berjaya mengamalkan akhlak islami dalam perniagaannya. 

Tahniah, anak muda. In sya Allah, Islam berbangga dengan imej yang anda tampilkan. 


Tuesday, March 3, 2015

Demi Masa

0 comment
~Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu
sentiasa di dalam kerugian,
kecuali mereka 
yang beriman dan beramal soleh
dan sentiasa berpesan- pesan 
dengan kebenaran
dan kesabaran.~


 

Tuesday, February 10, 2015

Another first step

0 comment

My eldest is now staying in hostel. Another event in the "First" Series. 


First week was bad. She cried during our weekend visit. Threatening us that she wont take her food. My husband didnt buy the trick and insist that she will be staying in the hostel no matter what happen.

Last weekend she went home. With list of needs to be purchased. Good sign. 

Alhamdulillah. 

The photo was taken when we sent her back to hostel after weekend balik rumah. 


Monday, January 26, 2015

Setiap Helaan Nafas

0 comment
Setiap orakan langkah
setiap helaan nafas

ada bersamanya ujian
yang mengajar
erti tabah
dan sabar

untuk lebih menghargai
nikmat dan anugerah
dari Pencipta Kehidupan.


Saturday, January 24, 2015

Sekolah kehidupan

0 comment

Setiap detik 
Adalah sekolah kehidupan.
Titik. 

Thursday, January 8, 2015

Sejenak

0 comment

Berhenti sejenak
Menoleh ke hari semalam
Ada langkah yang sumbang
Ada bayang yang suram

Namun di sana jua
Ada bunga berkembang
Ada jalur pelangi
Selepas hujan gerimis

Ku pandang ke depan
Melangkah dengan azam
Semalam adalah tonggak
Untuk kejayaan yang mendatang

Sunday, January 4, 2015

Daerah Rahsia

0 comment

Di sana 
Ada daerah
Yang amat janggal bagi kita

Namun adanya
Suatu kepastian
Yang tak bisa dinafikan

Cuma bila
Dan bagaimana ke sana
Masih tetap rahsia

Yang hanya diketahui
Oleh Yang Maha Pencipta

Pustaka Negeri
Ahad
13 Rabiul Awwal 1436h
4 Januari 2015