Siri Latihan Menulis

Tiba-tiba saya terasa ingin menulis bait2 kata yang berbentuk puisi. Tapi yang peliknya bila jari saya mula diletakkan di atas papan kekunci, saya tidak tahu apa yang hendak ditulis.

Dan saya mula mengetuk2 papan kekunci dengan apa sahaja perkataan yang muncul di kotak minda saya. Ada kala ia menghasilkan baris ayat yang memberi makna kepada pembaca. Namun selalunya yang muncul adalah cebisan kata yang tidak memberi sebarang makna.

Dan saya sebagai perantara kepada emosi dan rasa tidak mampu berbuat apa2 selain dari meneruskan bicara melalui kata2 sehingga jemari itu sendiri memilih untuk berhenti.

Pada masa yang sama, saya dihambat rasa bersalah. Pastinya dengan membaca entri ini tidak memberi nilai tambah kepada si pembaca.

Tetapi hakikatnya, tujuan saya menulis entri ini adalah sebagai satu latihan untuk meningkatkat lagi kemahiran menulis. Hal ini kerana saya berpendapat yang kemahiran ini perlu diasah supaya kita mampu untuk meghasilkan pendapat yang bernas melalui media penulisan.

Salam....

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin