Gerai Kami

Gerai kami terletak di tepi jalan. Betul-betul di hadapan rumah Emak. Tidak besar sebenarnya gerai kami. Hanya terdiri dari sebuah khemah, meja kecil dan sebuah bangku kecil.

Bumbung khemah berwarna biru yang tidak terlalu tua dan tidak terlalu muda itu lebih merupakan simbol atau papan tanda bahawa di situ ada sebuah gerai kecil. Tanpa khemah itu pun masih boleh beroperasi. Cuma di kala hujan, barulah khemah itu benar-benar berfungsi sebagai khemah.

Di bawah khemah diletakkan sebuah meja kecil yang berbentuk segi empat sama. Di situ semua bekas jualan akan disusun dengan teratur menunggu kedatangan pelanggan. Dan di belakang meja kecil tersebut diletakkan sebuah bangku kecil berwarna oren.

Walaupun disediakan bangku, namun ia juga hanya lambang. Kami yang kononnya menjaga gerai dan jualan lebih kerap berkumpul di depan rumah Emak, dulunya salah satu dari tempat kereta berteduh.

Di situ Emak sediakan sebuah sofa panjang, dua buah sofa kecil dan sebuah meja. Sambil menunggu jualan, kami masing-masing akan memilih kuih-muih yang diingini dan menjamu selera bersama dengan teh yang disediakan Emak.

Dan yang paling seronok ialah apabila perniagaan berakhir. Kami akan berkumpul mengira kuih-muih yang telah dijual dan wang jualan dibahagikan di antara peniaga-peniaga. Dan Emak akan menunjukkan kebolehannya mengimbangkan jumlah jualan dan baki kuih.

Sekiranya ada perbezaan, pastikan ia diselesaikan pada waktu itu juga. Kalau tidak Emak akan gusar yang boleh berlarutan sehingga malam. Dia akan cuba mengingati setiap kuih yang dibeli oleh setiap pelanggan. Nasib baiklah pelanggan masih belum banyak.

Pastinya kalau ada perbezaan, tidak akan melibatkan jumlah yang besar. Tapi, persis seorang Akauntan bertauliah, setiap akaun yang tidak seimbang tetap tidak seimbang walaupun hanya berbeza 1 sen.

Dan saya yang bertungkus-lumus belajar ilmu imbangan tersebut sehingga ke menara gading kerap dikalahkan oleh Emak yang tidak pernah menjejakkan kaki ke institusi bernama sekolah.

Comments

  1. part ya laa..mun kta sik pandey kira..boleh rugi ya...hihi..abah dak tok pun selalu madah..biz tok modalnya bkn d kira dr sudut modal barang nak d jual jak..tp modal minyak kereta, modal bil api & aik,d ambik kira..tolak semua baruk kira untung..Kamek yang otak simple tok terkedu lah dengar..hahaha..nak nama sik da basic biz nang giya :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin