Monday, June 21, 2010

Belajar dari Alam

Saya nak catat sebelum lupa.

Pagi tadi dengar Segmen Motivasi IKIM.fm. Saya nak catat beberapa perkara yang menarik sebelum saya lupa:

1. 4 peringkat dalam amalan (baik/ buruk)
  1. kurang selesa ====>>(Berusaha untuk mengamalkan)
  2. selesa/ suka====>> (Selesa dalam melakukan perkara tersebut)
  3. ketagih ====>>>(Rasa tidak selesa kalau tidak melakukan amalan tersebut)
  4. memperjuangkan/ mempertahankan amalan====>>> mempertahankan amalan tersebut apabila amalan tersebut diremehkan oleh orang lain.

2. Mendekati alam menghampiri Allah

Kita menikmati ketenangan dengan mendekati alam semulajadi bukanlah kerana alam itu menenangkan. Tetapi sebaliknya ia mendekatkan kita kepada Pencipta alam itu iaitu Allah (SWT).

Sekiranya kita hampir dengan makhlukNYa pun dapat menenangkan, apatah lagi sekiranya kita mendekatkan terus diri kepada Allah dengan amal ibadat seperti solat sunat, zikir harian, membaca Al-Qur'an.



3. Resah tanda dosa

Resah yang dirasai adalah petanda kita ada melakukan perkara yang tidak disukai Allah. Jadi, untuk menghilangkan keresahan, dekatkan diri kepada Allah.


4. Rawat ketagihan dengan kembali kepada Allah (ni rumusan saya sendiri :))

Kembali kepada perkara 1 di atas. Peringkat ketagihan berpunca dari beberapa peringkat yang perlu dilalui lebih awal dan bukan saja2 terus jadi ketagih.

Jadi, untuk merawat ketagihan terhadap amalan negatif, mulalah berjinak2 dengan dengan amalan baik sehingga ke mampu ke tahap 4 untuk perkara baik tersebut.


Sebagai contoh, ketagih untuk mengumpat boleh diatasi dengan mula berjinak2 dengan berbicara perkara yang bermanfaat. Ketagih mengumpat dapat diatasi sepenuhnya apabila kita berjaya sampai ke peringkat memperjuangkan kepentingan berbicara perkara2 yang baik sahaja.

Wallahua'lam...

2 comments:

  1. thx for sharing..artikel menarik ni :)

    ReplyDelete
  2. Kongsi ilmu dan sama2 manfaatkan ke arah pembentukan masyarakat Islami.. :)

    ReplyDelete