Sunday, June 20, 2010

Kuih Koci dan periuk kukus

Hari ni saya tambah satu lagi ilmu.

Saya belajar buat kuih koci dari mak sedara tercinta. Pastinya ramai yang memang arif buat kuih-muih tradisional ni, termasuk kuih koci.

Sebenarnya, sebelum ini saya memang tak tahu nak masak kuih tradisional terutamanya yang memerlukan ia dikukus.

Tapi sejak saya belajar buat pulut sambal dari mertua, saya dapati aktiviti kukus mengukus ni tak lah tragis sangat. Nasib baiklah ada perancangan nak meniaga kecil2an ni. Kalau tak, tak tahu la sampai bila baru saya reti mend2 nih semua.

Jadi, lepas tu saya dan suami pun beli satu periuk kukus. Sejak memiliki periuk kukus ni lah saya semakin giat melibatkan diri dalam aktiviti belajar buat kuih tradisional terutama yang dikukus.

Minggu lepas saya belajar buat lepat pisang melalui buku. Pertama kali buat, terlebih tepung dan kurang pisang dan segala2 nya tak cun. Lepas tu kira boleh lah jalan.

Tengahari tadi saya cuba pulak belajar buat kuih koci. Okaylah jugak. Jadi sekarang saya bolehlah merangkak2 kalau nak buat pulut sambal, pulut panggang, lepat pisang dan kuih koci.

Seterusnya dalam senarai menunggu ialah pau kukus dan kuih nagasari... Tepung pau dah beli dah. Cuma sedang cari masa lapang dan resipi kat internet. Harap2 le jadi kenyataan... :)

Salam...

No comments:

Post a Comment