Friday, June 11, 2010

Kisah Pulut Sambal

Alkisah ceritanya saya baru jer belajar mengukus pulut dari bonda mertua tersayang dua tiga minggu lepas. Dah dua tiga kali jugak le buat praktikal. Hasilnya lumayan...

Semalam saya dapat bisnes "besar". Sepupu saya nak buat makan selamat malam ni. Jadi dia buat tempahan pulut sambal. Mula nya saya berbelah bagi jugak nak terima tempahan sebab tak tau bila masa saya nak buat menda alah tu.

Lagipun proses buat pulut ni bukan macam masak nasi biasa. Basauh2 beras lepas tu masuk periuk. Tau2 jer dah masak.

Tapi kalau tak terima rasa rugi pulak. Bila lagi nak cuba buat projek mega2an nih. Lagi pun kat rumah masih ada baki beras pulut yang saya beli hari tu.

Saya call husband tanya pendapat. Lepas bincang strategi nak siapkan menda tu, kami berdua decide untuk terima cabaran tu.

Memandangkan sepupu saya nak pulut sambal tu siap petang ni, bermakna kami perlu siap kukus pulut tu sebelum pegi keja. Kalau nak kira, tanak pulut tu lagi mudah.. Tapi memandangkan kami ni amatur, silap2 kang tak masak pulak pulut tu, kami prefer kukus walaupun langkah2 nya panjang sikit. Jadi selamat pulut tu masak.

Strategi kami ialah siapkan santan sebelum tidur. Terpaksa pakai kelapa parut sebab tak sempat nak beli santan siap.

Pukul 3.30 pagi kami bangun. Suami ambik tugas membasuh pulut dan lepas tu rendam. Sementara tu kami sambung tidur. Sepatutnya dalam 2 jam sepatutnya dah boleh kukus. Pukul 5.30 pagi kami mula kukus.

Kira ni lah kali pertama kukus skala besar; 2 kilo. Buat berani jer. Masa pulut kat dapur saya dapatkan pati santan. Bila pulut dah kira masak, ambik dari dapur dan "mandikan" dengan pati santan sampai rata.

Lepas tu sambung kukus balik. Kalau pulut tu sikit, kejap jer dah boleh masak dah. Tapi kali ni lain pulak. Kira dah lari dari perancangan biasa.

Pulut 2 kilo tu dikira banyak sebab periuk kukus saya kecik jer. Almaklum le amatur.

Sekali tengok memang pulut tu dah masak, Cantik jer. Tapi bila saya senduk2 kan, alamak.. pulut tu masih ada "hati" la.. (Masih ada rasa beras)... Nak buat camner ni...

Nampaknya kena kukus lama sikit. Kukus lagi sekali sehingga harum pulut tu merebak keluar. Saya tengok macam dah tak de "hati' tu. Kira okaylah. Misi terlaksana. Aktiviti membungkus tu mintak tolong 'kakak" budak2 tu. Dia okay jer kalau setakat bungkus2 tu.

Sebelum masuk solat Jumaat, saya terima call dari rumah. ALhakikatnya, rupa2 nya kat bahagian bawah periuk tu banyak pulut yang yak cukup masak. Nasib baik le pembantu rumah saya ni memang jenis tak berkira sangat. Terpaksa la dia kukus kan lagi.

Kali ni pulut tu dikukus setelah dibahagi dua untuk menjamin ia masak rata.

Saya balik tadi singgah kat "gerai" kami adik-beradik kat depan rumah mak. Saya tengok kat dalam bekas ada pulut sambal lebih tempahan. Nampak cantik.. Rasa pun okay...

Seronoknya .... Dapat belajar benda baru...

Salam...

Cupp...: Lupa nak cakap.. sambal tu dah siap2 buat awal.. Bukan saya yang buat.. Tempah kat bonda mertua... :)

No comments:

Post a Comment