Tuesday, July 22, 2008

Rakyat cukup makan

Menelusuri pelbagai blog merupakan salah satu cara untuk memastikan kita sentiasa mengikuti perkembangan semasa selain dari mendapat maklumat dari pelbagai media arus perdana. Tanpa melihat dari sudut kesahihan maklumat yang diutarakan, lambakan blog tempatan pastinya tidak dapat lari dari membincangkan isu-isu hangat terkini ternyata memberi peluang kepada masyarakat untuk menilai dari sudut lain. Hasilnya, sebarang rumusan sudah pasti bakal disimpulkan dan lebih terperinci.
Sebagai contoh, isu debat di kaca tv yang baru sahaja berlalu turut mencuri perhatian pemblog-pemblog. Pelbagai pendapat diutarakan. Banyak yang mengkritik dan tidak kurang pula yang menyokong hujah-hujah pendebat. Namun, benar seperti kata salah seorang dari mereka, walaupun mungkin terdapat golongan rakyat yang tidak begitu memahami makna yang tersirat di sebalik angka dan statistik yang dilaungkan, tapi pihak yang berbicara dengan bahasa rakyat pasti akan lebih diberi perhatian. Justeru, golongan negarawan harus lebih kerap berbicara bahasa rakyat di samping beretorik dengan bahasa elit.
Walau apapun tafsiran yang diperolehi, saya amat terkesan dengan ungkapan dari salah seorang pendebat pada malam tersebut, "dalam suasana sekarang, walaupun harga petrol dan barangan naik secara mendadak, namun rakyat masih cukup makan". Sebagai seorang rakyat marhaen yang setiap hari mencongak poket dan kad kredit untuk berbelanja, saya mempunyai tafsiran sendiri...

No comments:

Post a Comment