Industri Hiburan kian Goyah...

Suatu ketika dahulu, tidak pernah terdetik di minda kita bahawa industri musik tanah air akan turut diwarnai oleh alunan lagu-lagu nasyid kontemporari yang mengajak ke arah nilai- nilai murni dan syaksiah terpuji. Malahan lagu-lagu nasyid hanya terhad kepada irama padang pasir yang terikat kepada persembahan yang kaku dan membosankan.
Namun pada hari ini, irama nasyid kontemporari mampu berbangga kerana ia telah berjaya mencetuskan fenomena baru di dalam industri muzik tanah air. Dan anjakan budaya ini berjaya diwujudkan kerana keberanian dan keyakinan untuk menongkah arus muzik perdana yang telah ditunjukkan oleh Kumpulan Raihan yang dianggotai pada masa itu oleh Nazrey, Almarhum Zairey, Amran, Che Amran dan Bakar.
Situasi ini membuktikan bahawa pada hakikatnya khalayak ramai sentiasa tercari-cari alternatif kepada kecenderungan arus perdana untuk mengisi kekosongan jiwa. Namun yang kerap terjadi, amat kurang golongan yang berani mengambil risiko untuk mencetuskan pembaharuan yang menyumbang kepada pembaikan ummah kerana risau tidak akan mendapat sambutan. Malahan kecenderungan untuk meraih keuntungan kerap memaksa pelbagai pihak untuk menjauhi pasaran yang belum pasti.
Isu ini dibangkit memandangkan industri hiburan semasa yang semakin tenat terutama bidang lakonan. Walaupun memang jelas bahawa setiap penerbitan masih mendapat perhatian khalayak namun boleh dikira dengan jari produk-produk yang betul-betul menjulang kesenian untuk mendidik masyarakat. Malahan terdapat filem-filem yang dihasilkan dengan bertujuan menanamkan nilai-nilai murni tetapi dihasilkan dengan mengorbankan etika para pelakon atas nama seni. Maka terjadilah adegan ranjang yang dilakukan atas dasar professional setelah mendapat izin dari suami, isteri atau ibu bapa. Maka, atas tiket kerjaya, ramailah mat rempit menjaja hubungan sumbang remaja di samping golongan elit yang berbangga dengan kehidupan sosial yang dianggap mendokong kemodenan.
Justeru, adalah amat-amat dialukan sekiranya kita menanamkan di dalam diri setiap kita bahawa tiada kemaksiatan yang boleh dihalalkan atas nama seni. Setiap individu harus bertanggung jawab memastikan aksi dan kegiatan tidak bermoral didedahkan ke ruang tamu kita untuk tatapan anak-anak yang bakal menjadi teras masyarakat di masa hadapan. Pada masa yang sama, orang-orang penting industri hiburan harus sama-sama bertanggungjawab membantu membentuk masyarakat dan bukan memikir keuntungan semata-mata. Hal ini adalah kerana keuntungan yang diperolehi tidak akan membawa sebarang makna sekiranya akar tamadun iaitu golong muda- mudi kita mengamalkan cara hidup yang reput. Akar yang reput pastinya tidak mampu menunjang pokok yang teguh dan sihat. WallahuA'lam.

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin