Skrin Komputer

Jari jemariku cekatan menari di atas papan kekunci. Mataku pula menancap ke skrin komputer peribadi di atas meja kayu beralas kaca di hadapanku. Bila aku perlu mengeluarkan arahan untuk dilaksanakan oleh pusat pemprosesan utama tangan kanan ku menggagau tetikus yang setia tercatuk di hujung papan kekunci. Jari telunjukku mengetik-ngetik bahagian depan sebelah kiri tetikus yang menyerupai belahan kaki kuda.
Serentak terpapar ikon mesin masa bersaiz mini di skrin menandakan ia sedang memproses arahan yang diberikan. Kekadang aku berasa lebih mudah berurusan dengan mesin daripada berbicara dengan manusia. Ini bukanlah bermakna aku bersikap autokratik. Di pejabat aku lebih cenderung berkomunikasi dengan rakan sepejabat secara terbuka. Sesiapa sahaja berhak meluahkan pandangan dan pendapat tanpa perlu berasa risau. Namun, akhir-akhir ini bibit-bibit tekanan mula bertputik dalam diriku.
"Puan, saya kurang bersetuju dengan sikap puan yang terlalu mendengar kata Ketua Pegawai Eksekutif syarikat kita," ungkapan lembut bersimpul makna yang keras menyusup cuping telingaku lantas menerawang ke saraf otakku.
Wajah selamba pembantuku yang telah berkhidmat hampir lima belas tahun di syarikat pembinaan milik Datuk Siva kutatap. Sinaps otakku berinteraksi di antara satu sama lain berusaha untuk mentafsir makna dan konotasi dari patah-patah perkataan yang meluncur satu demi satu dari bibirnya yang merah garang.

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

tahniah anak