Friday, October 15, 2010

Projek Hujung Minggu

ha ha.... Saya lagi...

Hari ni saya diberi "cuti", jadi waktu tengahari yang panjang ni saya gunakan untuk spam sahabat2 yang begitu berbaik hati mengikuti blog "gitu2 jer" saya ni.

Saya teringat kata2 hikmah yang Ustaz Rujhan ketengahkan semalam:

"Sikap suka menangguh merupakan pintu kepada kerugian"

Kenapa saya cakap pasal sikap bertangguh ni?

Hakikatnya, itulah sikap saya yang amat sukar nak diubah....

Dah berhari2 ni saya "berangan2" nak memulakan pelbagai projek jahitan saya. Tak de pandai sangat pun menjahit.. Tapi dah ditambah lagi dengan sikap "terpuji" saya tu, maka tidak bergerak seinci pun lah projek impian saya.

Malam bertukar siang, siang bertukar malam, minggu bertukar minggu, habis macam tu jer. Rugi kan?...

Banyak sangat alasan yang saya ciptakan untuk menghalalkan sikap menangguh saya ni.

Baru jer nak duduk kat depan mesin jahit, nanti Asiah mula la "tolong" sekali. Jadi saya pun tak leh nak fokus... Ha... mari saya bawak Asiah pergi main jap... Yang peliknya, kalau Asiah tido, tak nal pulak saya nak menjahit yek...

Lepas tu, nanti kalau dah nak solat, mengaji, waktu tu ler teringat-ingat dengan impian saya ni... Tapi, bila dah selesai, tak nak pulak pegi buat.. arrgggghh...

Hari tu adik saya hantar dua bajunya nak mintak tolong potong kaki sebab panjang sangat, baru minggu lepas saya potong satu... Lepas tu carik alasan, satu jubah hitam dia tak dapat jahit sebab benang hitam tak jumpa...

Sekali saya pujuk diri kata benang coklat pun boleh lah.... tup..tup.. Asiah pulak mai.. ha ha... Mari kita main jap.. :).. sampai sudah le baju tu kat situ...

Jadi, untuk resolusi hari ni, saya nak pastikan baju2 adik kesayangan saya akan dikembalikan dengan sempurna sebelum Isnin; dan saya kena hasilkan sekurang2 satu jahitan sebelum Isnin...

Boleh ke?...

Yakin BOLEH... Insya'Allah...

Salam...

2 comments:

  1. Assalamualaikum..

    Patutlah cepat jak entri kuar..org cuti padu..hehe..

    nang menar ya m.yah.Sikap bertangguh ya lah nyakit gilak olehnya.last2 satu keja pun sik menjadi..geram owh!

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mai:

    Ha ha... Tau tak per... Penyakit tuk maok diazan selalu kali orang ya kali Mai.... :)..
    Dah kak ya baruk nyesal... kelak polah gik.. Adoii.. Sakitnya...

    ReplyDelete