Tuesday, October 19, 2010

Demam

Salam Zulkaedah...

Malam Ahad lepas saya tiba2 tak sedap badan. Suhu badan naik tetapi saya pulak menggeletar kesejukan. Suami dah tidur nyenyak jadi saya malas nak kejutkan. Jadi, sepanjang malam tu saya tak dapat tidur dengan nyenyak.

Esoknya suami terperanjat sebab suhu badan saya memang tinggi sedangkan malam semalam okay jer. Dia nak bawak ke klinik tapi saya malas nak pegi... Biasa le tu, kalau anak2 demam, kecoh nak bawak ke klinik.. Tapi kalau diri sendiri, macam2 alasan dibuat supaya tak payah pegi.

Selain dari badan panas, saya rasa ok. Malahan selsema dan sakit tekak saya dua tiga hari sebelum tu pun dah hilang. Kebiasaannya saya memang jarang telan aspirin kalau setakat pening kepala biasa, tapi untuk menghalalkan "ketidak pergian" saya ke klinik, saya telan le sebiji aspirin yang ada kat dapur.

Alhamdulillah lepas tu, suhu badan saya turun. Dah macam biasa. Tapi badan saya rasa lemah dan kepala pulak berdenyut2. Semalam, saya cakap kat suami, saya nak ambik cuti kecemasan lah. Terpaksa le sebab tak nak pegi klinik, jadi tak de le sijil sakit.

Dalam saya tak sedap badan tu, Asiah pulak panas badan. Memang sejak dia demam hari tu, masih belum hilang sangat panas badannya. Setakat ni, dalam seminggu tu, ada la sekali badan dia tiba2 panas terutama waktu tidur.

Suami cadangkan cuba untuk keluarkan peluh dengan cara bawa dia berjalan. Memandangkan saya dah okay sikit (cuma kepala berdenyut2 dan lemah sikit), saya bawa Asiah berjalan pusing taman kami dan singgah kat rumah Mak. Lepak jap, kemudian boleh balik.

Seperti biasa Mak dah bangun dan sedang tengok program Motivasi kat tv. Borak2 dengan mak dan cakap la kenapa tak kerja hari tu. Lepas rehat kejap, saya, Asiah dan Maryam (sekolah petang) pun menapak balik.

Sepanjang hari tu memang denyut kat kepala saya tak hilang terutama bila saya batuk. Saya pun risau jugak. Takkan saya ambik cuti lagi kalau masih belum ok betul. Tapi sampai malam masih lagi macam tu.

Malam tu (malam tadi), dalam pukul 9, waktu saya dah siap2 nak masuk tidur, telefon saya berdering. Ingatkan sapa la yang telefon.. Rupa2nya mak tercinta. Dia risau sebab dengar cerita saya tak sihat. Dia takut saya "meruyan".

"Meruyan" ni maksudnya gangguan kesihatan yang dialami oleh ibu2 yang masih baru lepas bersalin. Ia boleh datang dalam bentuk tak serius seperti masuk angin, demam2 atau pening kepala dan ke tahap yang serius yang membawa kepada tekanan perasaan.

Menurut mak saya, "meruyan" ni hanya boleh diubat dengan menyapu minyak meruyan yang memang dimiliki oleh kebanyakan wanita bersalin masyarakat tempatan. Tapi, saya ni memang sah jenis yang selekeh.. Minyak meruyan saya tak tahu kat mana letaknya.

Mak saya kata kalau nak datang ke rumah, dia ada simpan minyak meruyan yang kakak dia bagi (Minyak meruyan ni selalunya diwarisi dari generasi ke generasi). Sebab hari dah malam dan malas nak susahkan suami, saya kata tak pe lah.. Nanti saya cuba cari minyak saya. (mana saya letak ntah..)

Suami yang mendengar dari hujung2 telinga perbualan saya dengan mak, lepas tu tanya apa yang mak cakap. Saya cerita kat dia. Tup2 suami saya suruh berkemas sebab dia nak bawa saya pegi ke rumah mak. Saya pun okay je lah.

Sampai kat rumah mak, mak tersenyum sampai telinga... Dia pulak yang bahagia bila tengok saya nak datang rumah berubat(Kasihnya ibu... ish..ish.. ish..)...

Sekejap je dia sediakan minyak dalam piring dan urut seluruh badan saya. Waktu dia picit bahagian jari kaki saya, rasa sakit. Kata mak, itu tandanya kat situ ada "angin". Kalau takde angin, kita takkan rasa sakit. Mak saya ni bukannya tukang urut pun, tapi dia dengar2 dari orang2 tua dulu.

Dipendekkan cerita yang dah panjang ni, pagi tadi bila bangun tidur, Alhamdulillah saya rasa okay. Kepala saya dah tak berdenyut2 lagi. Cuma batuk sikit2 jer.

Rasa syukur sangat. Sekurang2nya saya tak perlu ambik cuti. Lagipun hari ni ada entrants conference dengan juruaudit. Kang bertanduk pulak Pengarah saya kalau saya tak de.

*******************************************

Bagi generasi masa kini, memang sukar nak percaya pada konsep minyak meruyan ni. Tapi dalam situasi macam saya ni, memang terbukti bahawa banyak jugak teknologi2 nenek moyang kita yang dianggap lapuk tu sebenarnya merupakan teknologi / ilmu merentas zaman.

Mungkin teknologi urutan minyak tersebut bertindakbalas dengan urat2 saraf kita yang tidak mahu bertindak balas dengan cara lain. Mak saya kata, selagi anak kita masih belum begitu besar, kita masih dianggap ibu yang baru bersalin di mana rahim dan urat saraf kita masih lemah dan amat sensitif.

Namun tidak dinafikan, tindakbalas berbeza2 mengikut individu. Dalam kes saya ni, sebenarnya minggu lepas, disebabkan sukar nak dapatkan makanan di tempat kerja, saya telah "menyertai" program diet susu loss weight suami saya.

Memang seronok sebab tak payah nak risau2 cari makan tengahari, tapi hakikatnya perut kita kosong. Tu yang masuk angin. Bila dah dua tiga hari buat benda tu, last2 badan tu memberontak kot. Dia pun bagi signal dengan kenaikan suhu badan kat mak budak yang tak faham bahasa ni.

Bila saya cakap dengan mak saya, dia senyum jer dan memulakan kuliah kesihatan mengenai pantang lepas bersalin kat saya (walaupun Asiah dah berumur 1 thn 7 bulan)..

Itulah alkisahnya...

Jadi.. Ibu2 yang masih ada baby kecik tu, jaga kesihatan ya.. Kata mak saya, jangan main2 benda ni, sebab sebagai wanita kita kena jaga keihatan betul2.. Kalau tak, kita jugak yang akan "merasa" nanti...

Salam...

No comments:

Post a Comment