Friday, October 15, 2010

Hati- hati dengan hati

Salam tengahari Jumaat..


Apa cerita pasal hati ni?


Sebenarnya semalam saya terdengar segmen tajaan kat IKIMfm mengenai ubat hati. Seperti biasa, kalau segmen ni, memang saya tak de nak ambil kisah sangat. Kalau dengar pun, kat hujung2 telinga jer ler.


Sebab tu le saya sempat dengar sikit je yang penaja tu cakap. Memandangkan dia jual tonik hati jadi dia pun cakap le kepentingan menjaga hati ni. Kegagalan hati berfungsi akan menjadi punca pelbagai penyakit seperti Hepetitis dan demam kuning. Memang sah saya tak dengar sangat. Tak berani lak saya nak tulis lebih2...

Apa2 pun, sebenarnya saya nak berkongsi mengenai hakikat pentingnya hati dalam kehidupan manusia. Rosak hati, maka kita akan menderita. Semoga Allah menganugerahkan kita nikmat sihat dan memberi kesabaran seandainya diuji dengan sakit.

Kebetulan atau suratan

pagi tadi Segmen Motivasi pun menyentuh mengenai topik yang sama.


.....HATI....

Kata Ustaz Rujhan,


"Sekiranya hati kita adalah air, jangan biarkan ia keruh,

sekiranya ia adalah awan, jangan biarkan ia mendung, dan

sekiranya ia bulan, jangan biarkan ia gerhana"


Cantikkan, kata2 tu?..


Bayangkan kalau air sungai keruh, cantik tak?

Macamana pulak kalau air dalam gelas tu keruh, nak ke kita minum?

Atau kalau air paip keruh, nak guna tak untuk mandi?


Memang tak de maknanya , ya dak?


Lantas, macam tu la hati kita... Kalau hati kita kotor, maka seluruh kehidupan kita akan terganggu....

Terganggu macam mana agaknya ya?..


Yalah.. Kalau tengok kawan berjaya sikit, dah timbul rasa iri hati...

Kalau menghadapi kesukaran sikit, dah keluh kesah dan gelisah...


Harap2nya kita dijauhkan dari penyakit hati, sama ada secara fizikal ataupun spiritual, nauzubillahhi min zalik...


Jadi,

amalkan tabiat pemakanan yang sihat untuk menjaga kesihatan hati


dan yang lebih pentingnya,


dekatkan diri dengan Allah untuk memastikan hati kita sentiasa hidup dan memandu kita ke arah kehidupan yang tenang dan penuh keberkatan....

Wallahua'lam....

******************

-Islam itu Indah-

*******************

2 comments:

  1. Salam,

    betul tu..nabi pn jelaskan dlm hadis betapa pentingnya hati..

    gerhana bulan cantik jg :P

    ReplyDelete
  2. Salam Sakinah:

    Ye la ...Subjektif lak bulan gerhana ni ya... ;D..

    ReplyDelete