Friday, November 12, 2010

Takut kubur gelap

Salam...

Tidak seperti Fatihah, Maryam "liat" sedikit nak mula belajar solat. Setiap kali diajak menyertai kami solat berjemaah, dia akan mencari pelbagai alasan.

Namun, Alhamdulillah sekarang lebih mudah nak ajak dia solat...

Sebabnya?...

Ceritanya begini.....

Kami sekeluarga pernah bercerita pasal kehidupan di alam barzakh semasa membaca buku mengenai tajuk tersebut.

Sebenarnya anak- anak yang mula bertanya mengenai kehidupan di alam kubur apabila kami singgah menunaikan solat di sebuah masjid yang dikelilingi kawasan perkuburan.

Nak cerita pun tak begitu arif sangat menyebabkan saya dan suami mencari buku mengenai alam barzakh. Dan bila dah jumpa dan suami bercerita serba sedikit mengenai alam barzakh, pelbagai pertanyaan keluar dari mulut anak- anak.

Sehingga keluar isu bahawa kubur tu gelap dan banyak haiwan2 berbisa. Tapi kalau kita rajin menunaikan solat, kubur kita akan terang - benderang dan haiwan berbisa pun takut nak datang.

Memang ilmu mengenai alam kubur ni termasuk dalam ilmu ghaib yang kita tak pasti konsep sebenar, namun kami cuba seberapa boleh untuk mengaitkan dengan hakikat nyata untuk memudahkan anak- anak faham.

Dan tiba- tiba suatu hari Maryam secara sukarela memberitahu dia nak ikut solat. Saya tanya kenapa tiba2 je berubah?.

Dia jawab,

"Adik takut kubur gelap"

Alhamdulillah, sehingga sekarang dia sedaya- upaya akan menyertai kami menunaikan solat berjemaah.



Surah Taha Ayat 132:"Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa."

Terjemahan Dalam Bahasa Malaysia
Tafsiran Ar-Rahman

"Enjoin prayer on thy people, and be constant therein. We ask thee not to provide sustenance: We provide it for thee. But the (fruit of) the Hereafter is for righteousness."
Terjemahan Dalam Bahasa Inggeris
Tafsiran Abdullah Yusuf Ali


Wallahua'lam...

5 comments:

  1. Salam.. Best dapat solat berjemaah ngan anak2..

    ReplyDelete
  2. w'ssalam...

    mbiak nang mok kenak saiko ikit, baruknya ngekot.Saiko dan bodek satu cara nak tarik minatnya.

    ReplyDelete
  3. hehe..spatotnya merik salam...hahaha
    tertanggar Fatihah pun komen alu jawab salam indah...

    Assalamualaikum...(baruk betul :P )

    ReplyDelete
  4. Salam Fatihah:

    Alhamdulillah.. Lamak abah daknya dah dpt diam sekali ngan mek orang, nyaman kit nak ngatur program2 pendidikan anak2 tuk.. Mun dak leka gago abah daknya kuang kuit kuching mukah jak...


    Salam Mai..

    Boleh ajak.. Kira co-writer bah.. :).. Ya lah Mai.. usei2.. mun berebut lak, jerak nembiak...

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Dapat ilmu didik anak..tq :)

    ReplyDelete