Monday, November 8, 2010

Bicara Pedusi

Salam...

Kalau hari tu kali pertama saya sertai giveaway, kali ni kali pertama pulak saya sertai contest..

Saya tertarik nak sertai contest ni sebab hadiahnya ialah sebuah buku yang baru diterbitkan di luar negara... Nak tau lebih lanjut mengenai contest ni, sila klik di sini...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

[1] Letakkan gambar buku "Bicara Pedusi" di dalam blog anda.


Saya dah letakkan satu gambar kat dalam entri ni dan satu lagi kat sidebar blog saya..

[2] Tuliskan sebab-sebab "Kenapa Saya Perlu Mendapat Buku Ini Dari Puan Insyirah?"

Sila rujuk di bawah..

[3] Ayat 'gorengan' mestilah lebih dari 200 patah perkataan. Sila gunakan kreativiti anda untuk 'memancing' ana supaya memilih karangan anda untuk mendapatkan buku ini. Ingat! Kalian satu-satunya yang memiliki buku ini di Malaysia (selain adinda ana). Percuma pula tu... Haih, tak nak ke? ^_~


Kenapa saya perlu mendapatkan buku ini dari Puan Insyirah?

Sebab utama saya perlu mendapatkan buku ini dari Puan Insyirah ialah kerana ia merupakan satu- satunya salinan buku novel Bicara Pedusi yang ada di Malaysia pada masa ini.

Sebab yang lebih utamanya ialah seperti catatan saya yang seterusnya....

Saya memang minat membaca pelbagai jenis buku termasuk novel. Namun memandangkan masa saya amat terhad dan perlu diperuntukkan untuk aktiviti- aktiviti lain termasuk kerjaya, keluarga dan Allah, maka saya perlu menapis jenis bahan bacaan saya.

Ini bermakna saya perlu memastikan bahan bacaan saya memang bermanfaat dan memberikan pulangan yang tinggi kepada saya. Melalui bahan bacaan tersebut saya berharap ia akan meningkatkan ilmu saya dan seterusnya menjadikan saya lebih dekat kepada Allah swt.

Bahan bacaan saya tak semestinya hanya dari lingkungan agama semata- mata kerana saya percaya setiap ilmu yang bertebaran di muka bumi ini adalah hak Allah. Dan selagi ia bermanfaat dan membimbing kita ke arah kebaikan, maka ia adalah di dalam kategori bahan bacaan yang saya utamakan.

Kembali kita kepada kenapa saya perlu mendapatkan buku ini... Kenapa ya? Ia sebuah novel yang saya belum baca dan belum pernah dengar ulasannya dari pembaca lain... Jadi, kenapa saya ingin mendapatkannya dan yakin bahawa ia adalah dari bahan bacaan yang mampu memanfaatkan diri saya?

Untuk menjawab persoalan ini, saya perlu mengetengahkan serba sedikit sejarah saya berkenalan dengan penulis buku ini....

Gempak tak?.. Saya kenal dengan penulis buku ini... Sebenarnya saya cuma mengenali beliau melalui tulisan di blognya.... Saya terjumpa linknya dari blog rakan blogger saya (tapi tak ingat sapa)....

Dan pertama kali saya membaca blog beliau saya telah tertarik dengan cara penulisan beliau... Saya terus mengikuti blog tersebut dan pada masa yang sama saya membaca blog beliau secara tebuk- tebuk dari awal untuk memudahkan kefahaman ke atas entri- entri beliau...

Dan di antara entri- entri yang saya baca ialah dua cerpen beliau. Dan cerpen "Saya sudah bertunang" mencuri emosi saya sehingga saya menitiskan air mata.. (untuk rekod, saya bukanlah golongan yang mudah menangis hanya dengan membaca novel/ cerpen)..

Cerpen itu menyedarkan saya bahawa sebenarnya saya sudah "bertunang" dan bila- bila masa akan "dinikahkan".. Tak nak cerita panjang- panjang pasal cerpen ni.. sapa- sapa berminat nak tahu, sila cari sendiri di blog beliau ya... :)

Dan sebab itulah saya perlu mendapatkan buku ini dari Puan Insyirah.... Saya yakin dengan membacanya, saya akan memperolehi banyak manfaat yang boleh membantu mendekatkan saya kepada Pencipta saya, Allah swt. Insya'Allah....


(Puan penganjur: harap dah mencecah bilangan perkataan yang diperlukan ya.. :))

[4] Contest berakhir pada 14 November 2010 (10 hari sahaja). Sehari boleh buat 20 patah perkataan (20 perkataan x 10 hari = 200 perkataan) tambahkan perkataan 'terima kasih' dah jadi 202 patah perkataan kira lulus dah tu.

Hari ni 8 November 2010.. JAdi, penyertaan saya masih dalam tempoh yang ditetapkan

[5] Kepada yang SUDAH menyiapkan ayat gorengan "Kenapa Saya Perlu Mendapat Buku Ini Dari Puan Insyirah?" sila maklumkan (berserta link blog, contoh :
http://niqobgirl.blogspot.com/2010/11/bicara-pedusi.html) di ruangan komen yang disediakan.

Lepas ni saya buat.....

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Catatan selepas pemisah ++++ ni bukan syarat contest ya... :)

Nervous nih.... Macam lepas jawab soalan periksa pulak dah.... :)

Saya nih memang allergic kalau masuk pertandingan... sebab tu sebenarnya saya jarang ikut mana2 pertandingan walaupun di alam nyata.... Saya ni kira ada simtom low self esteem sikit.... Yang ini pun saya gagahkan jugak sebab seperti yang saya tulis di atas lah... :).

Tak nak tulis panjang2 lah.. nervous nih.. :)

Salam.....

(Ya Allah, permudahkan urusan ku.... Amin)

p/s: kawan2 blogger... tolong aminkan ya... :)



4 comments:

  1. Assalamualaikum...

    chaiyok2! hehehe...

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mai..

    Ahak...Ahak... Nabes tuk... :)... Sik join ngasah bakat nggoreng tek?.. :)..

    ReplyDelete
  3. hehehe...kmk mun goreng, bukan setakat hangus jak m.yah.Rentung terus...ekekeke...
    sik brani nak try.Ilmu lom cukup d dada tok..:D

    ReplyDelete
  4. Salam Mai:

    Iyolah tu... ;P.... Rimo napok kuku kata orang... :)

    ReplyDelete