Thursday, November 25, 2010

Siri Bermusafir: SMS dari Skudai

Salam...

Semalam memang saya kelam- kabut bila mendapat tahu mengenai penginapan semasa bengkel di Melaka.

Dalam kalut- kalut tu saya terlupa satu perkara. Menempah penginapan di Johor.

Mengikut perancangan saya, kami sekeluarga akan sampai ke Senai pada sebelah malam dan keesokannya bertolak ke Melaka dengan bas. Memandangkan saya ada seorang rakan di Johor, saya rancang nak menginap sekejap di rumahnya memandangkan saya memang kenal rapat dgn dia dan suaminya.

Dan saya yakin dia pun pasti akan mengalu- alukan kedatangan saya... (macam konfiden jer)...

Kita merancang dan Allah turut merancang untuk kita. Dan Allah merupakan Sebaik- baik Perancang.

Saya call kawan saya dan seperti biasa suaranya yang lembut menyambut panggilan saya. Bila saya cerita kat dia saya nak datang, dia memang excited. Tapi....

Hehe... Ada tapinya...

Kebetulan pada hujung minggu ni dia dan beberapa rakan satu uni dulu (yang saya pun kenal) dah buat program nak berjumpa di PD. Dia pun serba salah sebab program tu dah rancang sebulan yang lepas dan penginapan semua dah ditempah.

Saya pun faham dan cakap kat dia untuk teruskan jer program diorang sebab saya pun tak duduk lama kat Johor. Kalau dia dapat tangguhkan program pun tak berbaloi. Esoknya awal pagi saya dah nak bertolak ke Melaka.

Saya cuma mintak tolong dia cadangkan beberapa nama hotel yang berdekatan dengan stesen bas supaya mudah nanti nak naik bas. Dia pun bagi lah beberapa nama hotel untuk saya semak kat internet.

Esoknya (iaitu semalam) saya langsung lupa pasal tu sebab dah "terkuzat" dapat berita pasal penginapan.

Sebaik saja saya selesaikan tempahan hotel kat Melaka saya terima satu SMS.

"Dah decide ke hotel mana nak duduk kat Johor nanti? Mintak maaf sgt2 sebab tak dpt entertain kat Johor. Nanti kita jumpa minggu depan"

Saya ternganga....

"Alamak... Saya terlupa pasal tu. Ada problem penginapan kat Melaka. Kena buat tempahan sendiri. Berikan saya satu nama hotel nanti saya terus cari pas ni.."

Nasib baik la sahabat saya yang baik hati ni tanya balik... Kalau tak, memang saya lupa sangat pasal tu. Syukur saya sebab Allah berikan saya anugerah berpeluang kenal dengan rakan sebaik ini. Alhamdulillah..

Tak lama lepas tu saya dapat sms balik...

"Duduk kat rumah saya je lah. Nanti saya tinggalkan kunci kat jiran. Kancil pun ada kat rumah kalau nak jalan2..."

Lagi sekali saya ternganga...

Saya terus call suami. Alhamdulillah suami setuju dengan cadangan tu.

Dalam saya berfikir macaman nak reply balik (segan sebenarnya...) supaya nampak sopan santun sikit, telefon saya berdering..

"Macamana? Apa keputusan?.. Terima jelah tawaran yang menarik ni.."

Suara halus kawan saya menyapa telinga saya. Latarbelakang ialah suara suaminya memberi penjelasan pasal kunci rumah.

Saya pun apa lagi.... :)... Bak kata pepatah,

"Orang berbudi, kita berbahasa; Orang memberi kita merasa"

Lepas tu dia sms alamat penuh rumah dia.

Alhamdulillah... Selesai nampaknya satu urusan.

Pagi tadi saya terima satu lagi sms. Kawan saya berikan pulak nama dan alamat jiran tempat dia tinggalkan kunci rumah. A good neighbour of her katanya.

Sms terkini dari kawan saya:

"C U. Maybe we will visit you in Melaka.."

Semoga urusan mereka sekeluarga dipermudahkan Allah, Insya'Allah... AMin...

Permudahkan urusan saudaramu,
dan ALlah akan permudahkan urusanmu...

3 comments:

  1. Salam,

    Baiknya kawan akak tu..moga mudah urusan akak :)

    ReplyDelete
  2. Salam Ummu, Semoga penginapan dan perjalanan serta bengkel di Melaka berjalan dengan lancar... :)

    ReplyDelete
  3. Salam Sakinah...

    Alhamdulillah Sakinah... Kawan yang baik pun salah satu rezeki Allah yang lebih bernilai dari harta kekayaan... :)..

    Kita doa sama2 supaya kita pun boleh jadi kawan baik untuk kawan2 kita...:)

    Salam Mak Isah..

    Lama dah tak berbicara di alam maya dgn Mak Isah... Harap sihat, Insya'Allah...

    Saya aminkan doa dari Sakinah dan Mak Isah... Insya'Allah dipermudahkan segala urusan... :)

    ReplyDelete