Siri Bermusafir: Cabaran Pertama

Salam...

Penganjur bengkel call kata penginapan yang disediakan berkongsi dengan peserta lain.

Alamak... Macamana ni.. Saya bawak satu famili.. takkan nak kongsi duduk dengan peserta lain...

Mula2 saya pun tak faham kenapa kena kongsi sebab kadar bilik yang dinyatakan pada surat jemputan memang layak untuk saya... Bukan saya nak mempertikaikan penganjur, tapi sebab dah kebetulan saya bawak famili, saya cuba nak dapatkan penjelasan.

Alhamdulillah penganjur pun memang cool dan boleh memberikan penjelasan kepada saya dengan sejelas- jelasnya. Tu pun selepas pemanggil pertama digantikan dengan pegawai lain... Hehehe.. Itulah saya.. Suami saya pun selalu cakap, saya ni sukar nak terima alasan macam tu jer.. mesti nak tahu sebab- musabab sampai puas hati...

Dalam erti kata, cerewet lah tu... :).. Mungkin betul saya berada dalam kategori cerewet. Tapi bagi saya, biar kita dapatkan penjelasan dan tamat kat situ je dari timbul silap faham yang berpanjangan... Itu kata kita ya... Tapi kalau orang lain lak cerewet kat kita, boleh sabar ke?.. Jawap.. jawap.. jangan tak jawap.. (ditujukan kepada diri sendiri..:)

Berbalik kepada cerita penginapan tadi. Saya dah sedikit panik lah jugak... Takkan nak batalkan... Tiket dah beli.. Anak2 pun dah menyimpan angan2 tinggi nak jumpa sepupu2 kat KL... Tapi, takkan nak duduk kongsi2... Dahlah menurut penganjur, penginapan saya kat situ tak boleh dibatalkan sebab bengkel tu dianjurkan secara pakej.. (semua kos penginapan, makan dan bengkel digabungkan)

Dalam gabra tu saya sempat tanya kat penganjur hotel terdekat. Dia sebut satu nama hotel. Cepat2 saya cari no telefon kat internet dan terus call. ALhamdulillah bila saya tanya, hotel tu memang bersebelahan dengan hotel tempat bengkel dianjurkan. Saya tanya lak kadar bilik dia... Hmm.. Telan air liur... :).. KIra kos tambahan lah ni...

Tapi sebenarnya dah tak de pilihan pun... Kira masuk akaun kos luar jangka... Saya call pulak suami... Alamak.. tengah discussion.. Tak leh cakap sekarang... Kena pilih masa yang tak stress untuk menyampaikan berita yang stress.. :).. Kena tunggu dia call balik lak....

Rasa berjam jugak lah tunggu suami call balik.. walhal baru jer beberapa minit. Memang sah penantian itu satu penyiksaan...

Bila suami call, saya cakap ada berita terkini. Suami kata:

"Kursus dibatalkan ke?.."

Dalam hati saya, petanda baik ni.. Sebab suami dah teka yang lebih teruk dari apa yang nak saya cakap.. (saya rasa lah.. :)

Bila saya cakap pasal tu dan kadar hotel terdekat, suami terus kata okay...

Haih... Coolnya suamiku.. Saya pun terkagum..

Tapi bila saya cakap yang penginapan tu terpaksa ditanggung sendiri, suami senyap seketika.. hehe..

Lepas tu suami tanya saya, macamana?... Nak batalkan ke?..

Saya kata balik, kalau batal kita rugi kos tiket. Kalau kita teruskan, kita tambahkan kos penginapan jer.

Lepas bincang2 balik, kami bersetuju untuk teruskan rancangan bermusafir kami. Dan anggapkan ini merupakan cabaran pertama yang telah berjaya diatasi.

Lagipun, deri segi positif, memang syukur banyak2 sebab tahu lebih awal. Sekurang2nya dapat buat Plan B awal2. Kalau dah depan kaunter tu baru Receptionist tu cakap:

"Puan duduk berkongsi dengan peserta lain.."

Tak ke ternganga saya...

Cabaran Pertama: Insya'Allah.....

Salam..

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin