Steamboat and grill

Salam..

Malam semalam, saya dan suami keluar sebentar untuk isi minyak kereta saya dan buat urusan di mesin atm.

Dalam perjalanan balik saya teringatkan Maryam yang suka makan roti bawang putih. Suami terus membelok untuk singgah di kedai kek berdekatan.

Nak jadi cerita, saya terpandang sebuah kedai makan stimbot. Saya tak pernah makan stimbot tapi suami pernah beberapa kali diajak kawan2nya. Dia pun memang pernah cakap nak bawak saya makan stimbot tapi belum lagi terlaksana.

Tup2 malam tadi suami terus ajak singgah kat situ. Saya pun ikut je le. Memang suci dalam debu betul pengalaman saya dengan stimbot ni. Tak tahu langsung apa benda dan konsepnya.

Masuk2 je kedai, suram2 je pencahayaannya... Kira ambik feel romantika kot. Tengok meja dia istimewa sikit. Kat tengah dia ada lubang sebesar bola golf. Lepas tu kat dinding dekat meja searas lutut pulak ada suis.

Masih blank lagi nih. Datang le sorang pelayan bawak menu. Baca2 dalam tu, ada set untuk seorang (RM19.90) dan set "karnivor" untuk 2 ke 3 orang (RM39.90). Lepas tu ada pulak harga untuk hidang satu2 setiap item.

Since kali pertama buat kerja ni, saya ingat tak payah lah pakai set dulu. Pilih2 mana yang nak... Cakap la kat pelayan tu, sekali dia jawab,

"Yang tu untuk order tambahan kak. Akak pilih antara set sorang atau set karnivor ni dulu. Kalau nak tambahan, baru order pakai yang tu."

Oooo... Macam tu ya...

Kalau macam tu, saya pun pilih yang untuk sorang. Adik tu kata,

"Yang tu untuk sorang. Kalau 2 ke 3 orang, ambik set karnivor ni."

Ehh.. tak boleh ke?. Saya kalau makan dengan suami, memang ambik set individu jer... romantik.. he he.. ye ke?.. ke nak jimat bajet?..

Sebab belum reti sangat, kami ikut je lah cadangan adik pelayan tu dan pilih set karnivor.

Lepas tu adik tu tanya lagi,

"Nak sup ayam ke sup tom yam."

Ni part yang best sekali... Saya pun tanya balik,

"Sup ni masuk sekali dalam set ke?.."

Adik tu pun jawab,

"Aaa.. aaa...."
(Dalam hati dia cakap yang ni.. "Akak ni memang sah tak pernah makan stimbut.. ha ha ha..")

Lepas tu baru saya faham, dah namanya stimbut, kalau tak de sup, kat mana nak campak menda2 yang pelbagai tu...

Lepas tu baru le diaorang siapkan peralatannya; periuk stimbut, mangkuk dan sup kat tengah2 periuk tu, dan pelbagai2 makanan laut kat dalam piring empatsegi: udang, ikan, sotong yang dah dilumur rempah, bebola ikan dan satu benda yang saya tak kenal.

Periuk tu pulak dia letak betul2 atas lubang di tengah meja tu.. Dan suis tu pulak untuk masak ler.... hhmmm..

Lepas tu suami pun tunjuk le bakat memasaknya.... Kalau nak yang stim, masuk kan dalam mangkuk.. Kalau nak gril pulak, bubuh minyak sikit dan campak jer bende2 gril kat periuk tu...

Saya pulak baru lah nampak jelas macam mana sebenarnya benda stimbot dan gril ni. Saya suka gril lagi dari yang stimbot. Udang dia memang segar. Hirisan ikan dia pun sedap.

Kalau dah set tu pun untuk 2 ke 3 orang, memang tak larat nak habiskan. Nasi yang sepinggan pun kami tak dapat habiskan. Akhirnya dengan wajah yang manis, kami mintak adik tu tapaukan; sup stimbut dan sayur sekali, bebola ikan (sikit jer kami makan) dan juga nasi putih. Yang lain2 tu berjaya kami habiskan.

Itulah dia catatan pengalaman pertama saya makan stimbot dan gril. Dalam sedap2 makan tu teringat2 kat anak2 kat rumah. Kalau diorang ada, mesti diorang seronok makan pelik2 macam ni...

Cakap kat suami, Insya'Allah destinasi seterusnya untuk sessi makan kat luar, kami dah dapat tempatnya...

Salam...

Comments

  1. Alamak, baca pasal makan steamboat and grill ni, nak jugak la!! Dah la posa arini...sabar je la.

    ReplyDelete
  2. Salam ALong:

    Kalau sedang puasa, segala benda rasa sedap.. he he.. Cuba tengok waktu kenyang...
    Tapi kan ALong, udang dan fish dia memang sedap.... hhmmm.. yummyy.. :) (utk baca esok pulak, kalau masih posa.. )

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin