Friday, July 30, 2010

Imam Muda (Peringkat Akhir)

Malam ini Siri Imam Muda akan melangkah ke gerbang penamat.

Pada hakikatnya, peringkat akhir bukanlan untuk mencari pemenang. Menurut Pengetua, semua yang menyertai (malahan yang tidak terpilih) memang telah layak menjadi Imam.

Namun, pastinya tujuan utama program ini sebenarnya untuk membuka mata masyarakat bahawa masih banyak peranan yang boleh dimainkan oleh remaja masa kini selain dari menjadi selebriti program hiburan.

Dan supaya kita lebih berfikiran positif bahawa masih ada harapan untuk kita melihat generasi anak- anak kita menikmati kehidupan sejahtera dari segi fizikal, moral dan rohani.

Yang pentingnya sekarang ialah untuk setiap anggota masyarakat memainkan peranan dengan terancang dan berkesan untuk memastikan persekitaran di mana anak-anak kita membesar terpelihara dari unsur- unsur negatif.

Kita harus bijak untuk memanfaatkan semua sumber maklumat seperti televisyen, radio, akhbar dan internet supaya "memihak" ke arah yang kita inginkan.

Sebagai contoh, berbanding dengan 10 tahun lepas, hari ini telah banyak program televisyen dan radio dirangka seiring dengan pembangunan insan seperti yang dihidangkan oleh Radio IKIM dan Astro Oasis.

Pada sisi lain, lambakan majalah dan akhbar yang menawarkan maklumat membina berupaya membantu kita dalam pembentukan generasi baru yang mampan. Majalah seperti Solusi dan Anis (Sekadar menyebut beberapa nama) adalah beberapa nama yang boleh diberi perhatian.

Secara ringkasnya, saya menyimpan harapan positif untuk angkatan baru yang disertai oleh anak-anak saya akan tetap utuh dan terpelihara untuk menjadi pelapis masyarakat Islam masa hadapan.

No comments:

Post a Comment