Baiti Jannati...

Ringkasan Segmen Motivasi Pagi- IKIM.fm 29.07.2010


============================

1. Manusia diberi empowermen untuk mentadbir satu unit pemerintahan kecil dikenali sebagai institusi keluarga.

2. Rumahtangga dibina di atas asas Sakinah, Mawaddah wa Rahmah

- Peringkat pertama- Sakinah

Ia dikenali sebagai Sakinah kerana melalui perkahwinan, ketenangan fikiran dan dan asas kehidupan manusia normal telah dikecap. Peringkat ini dikenali sebagai peringkat bulan madu.

- Peringkat kedua- Mawaddah

Setelah melepasi peringkat bulan madu, akan tiba peringkat di mana pasangan mula mengenali sifat sebenar pasangan masing-masing. Di peringkat ini mula muncul silap faham dan konflik di celah kehidupan harian. Namun, sikap tolak ansur dan kesabaran di antara pasangan mampu membantu pasangan melepasi segala cabaran. Hasilnya ikatan kasih sayang pasangan akan bertambah erat.

Kebahagiaan rumahtangga bukanlah dijamin dengan suasana perhubungan yang sentiasa tenang tetapi melalui keupayaan pasangan untukmengendali perhubungan semasa berhadapan dengan konflik.

-peringkat ketiga- Rahmah

Namun sekiranya sebuah rumahtangga yang dibina tidak memiliki lambang kebahagiaan seperti zuriat, maka unsur rahmah harus diwujudkan untuk mengekal rumahtangga. Sebagai contoh, melalui rahmah seorang suami sanggup melepaskan peluang2 lain untuk memperolehi zuriat demi kasih sayang kepada isteri.

Isteri juga demi kasih sayang kepada suami sanggup memberi peluang untuk mempertimbangkan jalan2 lain seperti mengambil anak angkat atau poligami (mungkin sedikit sensitif).


3. Kemampuan pasangan mengendalikan rumahtangga dengan bijak akan menjadikan baiti sebagai jannnati di dunia manakala di akhirat pula InsyaAllah mendiami jannati sebagai baiti.

+++++++++++++++++++++++++++++++

WalahuA'lam.

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin