Anjakan Paradigma

Minggu lepas saya telah diarahkan untuk menghadiri bengkel membangun semula (Redevelopment) sistem kewangan jabatan. Ia boleh dianggap sebuah bengkel yang intensif kerana ia dijalankan selama 3 hari bermula pukul 8.30 pagi dan tamat pada pukul 10 malam setiap hari.

Tujuan utama bengkel adalah untuk mengenalpasti pelbagai masalah yang wujud dalam perlaksanaan sistem semasa dan cuba untuk memasukkan penyelesaiannya di dalam sistem baru.

Sebagai pengguna utama kepada sistem tersebut, saya adalah di antara kumpulan sasar yang "diperah otak" (brainstorm) untuk mendapatkan sebanyak input yang boleh. Memang betul-betul "taufan" kepala saya terutama pada dua hari pertama bengkel tersebut. Sampaikan ahli kumpulan saya sengih2 je bila tengok air muka saya berkerut seperti dipukul ribut.

Yang nak dikongsi saya sebenarnya ialah walaupun saya rasa betul2 tertekan waktu bengkel tersebut, tetapi sebaliknya selepas kembali semula ke pejabat, timbul satu perasaan yang berbeza.

Saya rasa lega sangat. Dan saya melihat beban kerja melalui "kaca mata" yang lebih positif. Sehingga hari ini saya masih "feel good" dan lebih yakin untuk melaksanakan tugas rasmi harian.

Kenapa agaknya ya?. Mungkin sesi "brainstorm" yang saya lalui hari tu telah menganjak sistem berfikir saya ke aras yang baru yang sebelum ini saya tak mampu nak capai melalui tekanan biasa... Agaknyalah...

WallahuA'lam...

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin