Rindu...

Assalamualaikum wb...

Sekarang ni saya sedang rindu.,.....

Saya rindu nak tulis sajak. Tapi saya sekarang ni sedang sibuk buat aktiviti kraf tangan. Jadi tak da masa nak buat persediaan untuk buat kraf tulisan.

Yalah, mungkin kalau seseorang tu memang amat berbakat, tak payah buat persediaan kot.

Tapi, seperti yang pernah saya catat sebelum ini, saya bukanlah menulis sajak kerana bakat (tak pasti ada ke tidak bakat tu..)... Yang pastinya saya berusaha keras untuk membolehkan saya menghasilkan penulisan yang saya anggap sebagai sajak.

Salah satu dari caranya ialah kita hendaklah mencintai bahasa. Bagaimana caranya mencintai bahasa? Sentiasa memerhati keunikan bahasa dengan mencatat di buku catatan sebaik sahaja kita menemuinya.

Aktiviti kegemaran saya ialah mencatat perkataan yang memilik rentak yang sama. Aktiviti ini kerap membawa saya ke daerah bahasa yang tidak saya sangka.

Sebagai contoh, saya pilih satu perkataan dan akan tulisa secara santai setiap perkataan yang mempunyai persamaan mungkin dari segi bunyi, huruf mula atau huruf hujung. Dalam aktiviti ni kita harus membebaskan minda kita sepenuhnya dari sebarang logik. Biarkan minda luar sedar kita mengawal sepenuhnya.

Mari kita mulakan;


gejala
jelaga
telaga
perigi
seligi
segala
gejala
jala
jaring
ikan
pantai
pasir
putih
merah
darah
nanah
panah
resah
gelisah
pasrah
arah
timur
barat
selatan
jembatan
atan
ali
ahmad
samad
alamat
rahmat
nikmat
cabaran
dugaan
alasan
alahan
bahan
batan
balasan
DAN SETERUSNYA......... bla.. bla... bla....

Boleh kesan tak kaitan di antara setiap satu perkataan ke perkataan yang seterusnya?. Kalau kita membiasakan aktiviti ni, keupayaan kita menggunakan perbendaharaan kata  pelbagai "warna" akan meningkat dengan mendadak.

Kalau tak percaya, boleh cuba sendiri dalam masa seminggu atau sebulan...

Saya cabar anda yang beminat... :)

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

tahniah anak