Monday, October 10, 2011

Dia datang...

Assalamualaikum wb....

Hari ini kehidupan saya kembali normal.

Hampir empat bulan saya dan suami menjadi "super parents".

Semenjak pembantu saya berhenti pada pertengahan bulan Julai lepas, urusan rumah tangga dikongsi bersama di antara saya dan suami. Anak2 pula dihantar sama ada ke rumah mak saya atau mak mertua (terima kasih ibu2 ku semua). Kadang kala, kalau cuti, adik ipar saya akan menjenguk ke rumah membantu mengemas mana yang patut.

Dulu, sewaktu bulan Ramadhan, saya sibuk menyiapkan pakaian raya keluarga. Jadi, kebanyakan kerja rumah dibantu suami sepenuhnya. Malahan, mengemas untuk raya pun dibuat oleh suami. Di dapur pula kami bergilir. Saya buat persiapan berbuka dan suami buat persiapan sahur. Saya dah masukkan semua makanan ke dalam bekas dan suami cuma tinggal keluarkan dari peti sejuk dan panaskan dalam mikrowave.

Sebaik sahaja selepas raya, suami sambung belajar separuh masa. Jadi, dia dah tak boleh tolong sangat. Kena buat tugasan kuliah dan hadiri perbincangan kumpulan. Masa ni, saya pulak ambil alih semua kerja rumah. Tapi Alhamdulillah, kali ni tak lah sekelam- kabut sangat sebab dah pernah lalui benda yang sama sebelum ni. Minda pun dah bersedia awal dengan pelbagai kemungkinan.

Dan puncak cabaran ialah bila saya baru saja turun kerja selepas bercuti panjang untuk Ramadhan dan Raya, terpaksa ambil cuti mengejut pulak sebab Maryam dan Asiah dijangkiti HFMD. Takkan nak tinggalkan anak2 yang tak sihat kat rumah mak/ mak mertua. Bukannya senang nak jaga budak2 yang enggan makan sebab ulcer kat dalam mulut. Yang ni saya dah buat entri sebelum ni.

Sebenarnya dalam kesibukan dan kelam- kabut tu, saya belajar banyak benda. Dari seorang yang tak kenal sangat dengan dapur, saya cuba belajar sikit2 dan ternyata saya tak de lah "buta dapur" sangat. Kali ni kami lebih banyak makan di rumah. Saya dah tahu nak atur masa supaya saya sempat siapkan mana2 yang patut selepas balik dari kerja.

Walaupun tidak lah sesempurna mana, saya puas hati sebab urusan rumah masih dalam kawalan walaupun saya hanya ada masa di waktu malam dan hujung minggu sahaja. 

Saya rasa kalau pada suatu hari  nanti, saya terpaksa untuk tidak menggaji pembantu rumah, saya rasa saya dah bersedia asalkan ada tempat untuk anak2 menumpang sementara saya berada di pejabat pada siang hari.


Tapi buat masa ni, saya nak menikmati kehidupan "selesa" sementara masih ada peluang menggaji pembantu rumah....... :)

Semalam, pembantu lama saya dah datang   bekerja balik kat rumah saya. Jadi, saya tak payah susah2 nak ajar sebab dia pun lebih tahu dari saya selok- belok rumah.

Tapi, tak boleh la lepas tangan habis. Nanti tak lah kelam-kabut sangat kalau masa "itu" tiba...

Haha.. Jangan keliru.. Memang hari tu pembantu saya dah berhenti.. Kenapa datang kerja balik?.. Nanti2 kalau saya ada masa, kita cerita lagi ya...

Sekarang ni, saya nak rehat betul2.. :)




2 comments:

  1. Assalamualaikum...

    neti dtg agik ka? bleh la berehat pjg pas tok..hehe

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mai,

    Ya betul... Boleh lah rehat panjang sikit sementara masih ada peluang... :)..
    Neti madah nak masuk agik... M Yah okay jak... Lagik bagus x payah bingung2 nak nyesuai ngan orang baru.. :)

    ReplyDelete