Kenapa Blogger?...



Assalamualaikum wb...

Saya mula berkenalan dengan dunia Blogger pada pertengahan tahun 2008.Namun Blogger bukanlah laman sosial yang pertama dan terakhir saya sertai. Pertama, Multiply yang saya sertai sekitar tahun 2006 (rasanya), Facebook pada awal tahun 2009 dan beberapa laman sosial semasa selepas itu. Tapi bila saya mula berblogger, saya terus berhenti menggunakan Multiply. Begitu juga, bila saya mula aktif FB, aktiviti di Blogger saya turut terhenti. Laman2 yang lain seperti Friendster, MySpace dan yang terkini Twitter pula tidak begitu menarik perhatian saya. Setakat menyertai gaya semasa je.

Untuk Multiply memang saya tidak lagi menjenguk tetapi Blogger saya jengah kembali pada pertengahan 2009 apabila "dijemput" Blogger Mys yang menjadi Pengikut Pertama saya. Terima kasih my dear SIL. Sehingga sekarang, saya tetap bersama Blogger untuk mencatat perjalanan kehidupan saya. Facebook pula hanya menjadi jambatan saya kepada kawan2 dan saudara mara serta sebagai  Game Port saya. Multiply pulak dah taraf "rumah usang" dah.

Kenapa setia kepada Blogger?.


Sebab saya pemalu... :) Hehe.. Apa kaitan blog2 ni dengan sifat pemalu saya...

Asalnya saya menulis di blog adalah untuk belajar menulis sajak. Dan juga sebagai tempat simpanan benda yang kononnya dipanggil sajak saya itu. Dan saya malu nak paparkan tulisan saya tu kepada orang lain. Kalau kat Multiply dan FB, setiap kemaskini kita akan terus dipapar di Wall kawan2 kita. Tapi sebaliknya, kat Blogger ni, kemaskini kita hanya dipaparkan di Dashboard follower kita jer. Sapa2 yang berminat nak baca saja yang akan "datang" baca. Jadi kemaskini kita takkan membanjiri Wall kawan2 kita seperti di Multiply dan FB. Lagipun, banyak bahan bacaan yang ditawarkan oleh pelbagai blogger di seluruh dunia yang boleh dijadikan panduan hidup seharian saya berbanding dengan FB yang lebih kepada rangkaian bersosial.

Walau macam tu sekalipun, saya sebenarnya tetap teragak2 setiap kali nak kemaskini blog. Rasa macam apa yang saya tulis kat sini hanya "sampah" aje. Tapi, bila ingat balik yang blog ni saya tulis untuk kepuasan diri sendiri tanpa ingin memberi kesan negatif kepada orang lain, saya teruskan jugak. Bagi saya, perjalanan di Blogger ini mewakili perjalanan kehidupan saya. Seperti yang saya nyatakan pada ruang Header blog Usrah Fatihah;

Blog ini adalah Kanvas Kehidupan saya.

Semoga ada bahan tulisan saya yang dipaparkan di sini layak sebagai amal  jariah yang akan menjadi "insuran" saya suatu hari nanti walaupun hanya secebis. 

Ameen....

Comments

  1. Assalamualaikum...

    teruskan menulis ...mungkin time tok sik rasa papa ngn apa yg kta tulis...kelak2..mun d baca balit..ada juak terpalit kenangan di sitok.Ney tauk..pjg umo..anak2 bleh la baca pengalaman mamanya.. :)

    p/s : kmk lamak dh x update...idea mcm tersekat2 jak...hehehe

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mai,

    Mun diturut nang rasa sik tertulis agik dah di situk. Tapi sayang juak. Bak kata Mai, pakei baca kita pun kelak2. Lagik pun, mauk tumpul kemahiran menulis yang baruk diasah ya. Tulis jak Mai. Biar pun sikit jak. Janji konsisten

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin