Again?...

Assalamualaikum wb...

Pembantu saya akan berhenti pada pertengahan bulan Julai ni....

Lagi sekali?... Bukan ke hari tu dah tulis pasal pembantu berhenti sebab kawin? Takkan baru setahun, pembantu baru nak berhenti pulak?.   Tak patut....

Sebenarnya, yang ni bukan pembantu baru. Masih tetap pembantu yang dulu jugak... Ehhh.. Hari tu tak jadi balik ke?.. Beria aje buat entri sedih hari tu....

Bukan juga tak jadi balik. Memang balik pun hari tu... Dan saya pun memang dah carik pembantu baru. Tapi, dipendekkan cerita yang panjang, pembantu saya masuk semula bekerja untuk tempoh setahun lagi alang- alang nak tamatkan paspot pada 2012 ni.

Jadi, sekali lagi saya ulang tayang entri ni,  tak payah saya taip semula. :)

Kali ni, saya bukannya nak cerita pasal pembantu nak balik sebab ia dah dijangka awal- awal dah. Cuma, sekarang kena buat perancangan dan strategi untuk meneruskan kehidupan harian tanpa pembantu sebab saya seboleh- bolehnya tak nak dah ambil pembantu baru.

Bukannya serik, tapi memandangkan anak- anak dah besar dah tahun hadapan Asiah pun dah boleh masuk tadika, rasanya nak cuba belajar hidup berdikari.

Insya'Allah, kalau bersedia untuk mencuba, saya rasa saya pun mampu walaupun mungkin tidak seefisyen super mom yang sedia ada.. :)

Jumpa lagi.

Comments

  1. Asalamualaikum Ummu,
    Memang susah nak cari pembantu rumah yang serba serbi 'okay' sekarang ye? Mahal jugak kan? MI faham betul perasaan Ummu. Teringat MI waktu dulu2 waktu anak-anak MI masih kecil dan MI bekerja mcm Ummu MI bernasib baik dapat pembantu rumah local dari area Kuching. Percaya tak MI gajikan nya RM150 sebulan(itu yang dia minta) serta diam dengan MI dan makan minum tanggung leh MI. Aduhh cukup baik dan rajin budak Ani ni.

    Balik ke cerita Ummu, MI setuju kalau Ummu cuba buat kerja rumah tanpa pembantu, secara tidak langsung anak2 turut pandai tolong Ummu sikit2 dan budget Ummu terkawal.

    Selamat mencuba Ummu :)

    Fighting!

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mak Isah,

    Very true Mak Isah.. Hopefully budget akan terkawal sedikit even though we will still need to deal with baby sitter issue.
    Thanks very much for the support. Really need it... And will looking forward to all your super simple yet mommy-style cooking entry later...

    (Actually this entry's original purpose was to remind me to remind you for the cooking blog entry, so now, dont tell me that I never inform you...hehe.. :))

    ReplyDelete
  3. Asalamualaikum Ummu,

    Wah,really? MI ada bagi support ke? Teruja rasa MI bila Ummu tulis 'really need it'.

    Memang benar, waktu budak-budak masih kecik kita sebagai ibu bapa memang akan mengharungi bermacam dugaan dan susah. Tapi caya lah Ummu, bila mereka dah besar panjang nanti, kita akan merasa sangat bahagia sbb kita akan merasa susah payah kita waktu mereka kecik akan berbaloi bila mereka membalas jasa2 kita orang tua nya.

    hish panjang lebar MI berhujah he he..

    He he...sooo nak remind MI ye? For that MI says Thank you! Thank you!

    hugss

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sajak Dr Lim Swee Tin

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)