14 Ramadhan

Salam 14 Ramadhan.

Macamana agaknya puasa saya selama 14 hari ni yek? Mampu tak menganjak peribadi saya lebih tinggi dari sebelum Ramadhan dulu?

Sepatutnya Ramadhan ini berupaya mengubah diri kita ke arah yang lebih baik kerana ia merupakan kem latihan kepada seorang Muslim.

Adakah semangat berkobar- kobar untuk menghidupkan Ramadhan yang telah dipahat di hati semasa 1 Ramadhan masih lagi menyala dengan terang?

Secara peribadi memang saya telah mula berasa kurang semangat. Telah beberapa malam ni teraweh saya tidak berwitir. Baca Al-Qur'an juga tidak kerap. Tetapi kalau dibanding dengan Ramadhan lepas, saya rasa sangat jauh bezanya.

Tahun ini saya lebih jauh bersemangat untuk meraikan Ramadhan. Mungkin kerana tahun ni kami sekeluarga berpeluang merai Ramadhan bersama2 kerana suami telah berjaya dalam permohonannya untuk bertugas di bandar yang sama dengan saya dan anak- anak.

Bukan apa, tinggal berasingan memang cabarannya lebih semasa Ramadhan kerana suami tinggal berseorangan.

Masih ada 15 hari lagi Ramadhan dan saya akan cuba untuk meningkatkan lagi momentum semangat Ramadhan, Insya'Allah.

Seperti yang selalu saya tanamkan dalam hati, dalam bulan Ramadhan memang kita berpuasa makan dan minum, sebab kita memberi peluang untuk roh kita pulak "makan".

Semoga Allah memberi kekuatan untuk saya memanfaatkan Ramadhan yang berbaki 15 hari ini, Insya'Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin