Siri Susu Ibu Ekslusif


http://www.susuibu.com


Link yang memberi banyak maklumat mengenai penyusuan ibu secara ekslusif... Saya terjumpa link ni semasa membuat carian untuk mengetahui maklumat mengenai tempoh simpanan susu ibu.
Berdasarkan pemahaman saya selepas membaca maklumat di situ, susu yang disimpan di bahagian bawah peti sejuk boleh tahan selama 24 - 72 jam manakala yang dibekukan boleh tahan sehingga 3 bulan. Tempoh ini pula banyak bergantung kepada cara mensteril bekas susu dan jenis peti sejuk yang digunakan. Sebagai contoh, peti sejuk dua pintu lebih menjamin ketahanan susu tersebut berbanding yang berpintu satu sahaja kerana bahagian beku peti sejuk dua pintu jarang dibuka berbanding dengan peti sejuk satu pintu.
Kepada ibu-ibu bekerja yang merancang untuk menyusukan anak secara ekslusif selama yang mampu sehingga bayi berumur dua tahun bolehlah mengatur perancangan secara teratur bermula dari dalam pantang lagi. Sepanjang masa pantang, berusahalah untuk menyediakan stok susu dalam bentuk beku sebanyak yang mungkin untuk kegunaan semasa telah kembali bekerja.
Hakikatnya merancang untuk menyusukan anak sendiri secara ekslusif memang bukan satu perkara yang mudah. Namun, dengan sokongan dari semua pihak seperti suami, keluarga dan pengasuh bayi, Insya'Allah hasrat itu pasti akan dipermudahkan oleh Allah.


Comments

  1. aduhaii..rutit juak ho...tp yg rutit ya lah yg terbaikk...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin