Thursday, February 9, 2012

Diam Lebih Baik

Assalamualaikum wb...

Sering kali rasa menyesal selepas mengungkap kata- kata.

Tapi

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata.....

Hadith Nabi SAW,

"Berkatalah perkara yang baik atau diam".

Kesal kerana setelah difikirkan semula, rasa macam kata- kata kita tu berkemungkinan boleh menyebabkan teman berbual kita tu berkecil hati. Silap- silap tak tidur dibuatnya bila dihambat rasa bersalah. 

Memang pada asalnya kita berniat baik untuk memberi pandangan atau nasihat, namun perasaan teman perlu juga diambil kira. Sesuai ke kata- kata kita tu kalau dilihat dari sudut pandangan si teman?

Jadi, yang paling baik ialah berfikir panjang sebelum meluahkan kata dan bukan sebaliknya. Memberi pandangan pula, jangan hanya berdasarkan perspektif kita sahaja. Nanti terjerumus dalam kes syok sendiri. Beranggapan buah fikiran kita yang paling bernas. Walhal, garam secukup rasa yang menambah kesedapan lauk-pauk rupa- rupanya telah menambah pedih bila ditabur di atas luka.

Wallahu A'lam.

2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    benar kata ktk ya M.yah..sama juak mcm kmk.Bila dah terlepas kata, aduhai...terasa seribu sesalan dh x guna.
    zaman nektok bkn terlepas kata jak m.yah, terlepas naip pun ada..maaf mun ada terlepas naip lamak tok.Kadang apa yg ditaip sik sama ngn kakar kita biasa.Sbb intonasi ya x kedengaran :)

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mai...

    Yalah Mai.. Patut lah pepatah madah lidah sik bertulang. Senang ajak dipakei sesuka hati. Kinek tuk, seperti kata Mai, boleh polah pepatah baru, jari banyak sendi... Sukati jak dipakei naip... :)

    M Yah sama juak Mai... Mun ada yang terasa silap ya, anggap jak kita sik sengaja.... (Syahdu jap.. :)

    Nak belajar ndoodle lok... :)

    ReplyDelete