Wednesday, February 1, 2012

Syukur Ya Allah



Assalamualaikum wb...

Sekilas pandang, kehidupan ini memang macam sukar sangat.

Setiap ketika  diuji dengan pelbagai cabaran. Semalam kereta rosak. Minggu lepas anak demam. Bulan lepas paip bocor(sekadar meyebut beberapa contoh, tiada berkenaan dengan sesiapa yang masih hidup mahupun yang  telah meninggal dunia).

Sehingga, tanpa disedari, keluhan dilepaskan kerana mungkin terasa tidak sanggup untuk menangani cabaran dan ujian yang bersilih ganti.

Namun, pada hakikatnya, kita hanya akan "melihat" apa yang kita pilih untuk nampak di mata kita.

Justeru, berapa banyak nikmat kehidupan yang telah kita terima, jarang sangat kita hargai.

Semalam, suami saya ke klinik sebab matanya sakit. Bukan kerana dijangkiti sakit mata, tetapi kerana tercucuk kaki Barbie.

Hairan kan? Banyak tempat lain, kat mata suami saya juga dia nak sepak. Malahan sewaktu di klinik pun, menurut suami, petugas2 kat situ pun kata ini kali pertama mereka terima kes sakit mata sebab kaki Barbie.

Inilah kisahku... :)

Alkisah, suatu malam hujung minggu lepas sewaktu kami berehat sebelum tidur, suami dan Asiah bermain sembunyi. Kononnya dia nak suruh Asiah masuk tidur, jadi dia pun tarik selimut sampai ke kepala buat- buat tidur. Saya tak masuk campur sebab sebab buat kerja sendiri.

Tiba- tiba suami ambil Barbie dan buang ke luar bilik. Rupa2nya, sewaktu dia jenguk muka keluar dari selimut, benda terakhir yang dia nampak ialah kaki Barbie yang Asiah baling.

Memang merah betul mata suami waktu tu. Berair macam menangis. Memang menangis kot. :)

Nak marah lebih2, pun budak kecik. Waktu tu tak pergi klinik. Cuma bubuh Eye-Mo.

Malam kelmarin mata suami sakit balik terutama bila terkena pancaran lampu. Siangnya matanya bertambah merah. Saya risau sangat. Suami ke klinik tapi saya tak dapat temankan sebab ramai kawan pejabat yang cuti dan menghadiri kursus. Cuma saya dari semasa ke semasa telefon nak tahu perkembangan.

Bila suami kata yang doktor kata mata dia tak apa- apa, cuma bengkak, saya rasa syukur sangat.

Dan di saat itu, saya rasa apa- apa ujian kehidupan selama ni sangat kecil dibandingkan dengan berita baik yang saya terima.

Kesimpulannya, pilihlah untuk "melihat" nikmat yang Allah berikan setiap saat. Dan kita akan menyedari bahawa tidak cukup setiap ucapan syukur yang kita luahkan untuk membayarnya...

Malahan, diuji pun kita harus bersyukur kerana setiap ujian itu Allah datangkan dengan jalan penyelesaiannya. Yang penting, harus berfikiran positif.


-Count Your Blessing-



2 comments:

  1. assalamualaikum..

    kmk pn 1st time dgr mata tercucuk kaki barbie.hehe...makna nya mainan ya bahaya utk org tua..selalu kta dgr ada mainan bhya utk knk2...hehe..jauhi barbie.

    mudahan dgn rasa bsyukur dan redha Allah lipatgandakan rezeki kita...amin

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Mai,

    Yelah Mai. Nang tajam kaki Barbie. Kenak kulit lagik kan sikit. Ni agik nyucuk mata. Seram mikirkannya.

    Pengajarannya, Barbie ya memang patut dikeluarkan dari senarai permainan yang selamat untuk keluarga bahagia.. :)

    Ambil iktibar, Insya'Allah... :)

    ReplyDelete