Thursday, January 19, 2012

Usia yang datang dan pergi

Assalamualaikum wb.

Tahun ini usia saya menginjak angka 40. Sukar nak diterima yang saya telah menghuni dunia ini selama itu. Bagai baru semalam saya bergelak ketawa bersama anak- anak jiran di kampung lama saya.

Tapi, itulah hakikatnya. Malahan, sering saya bertemu dengan rakan sepermainan saya dulu semasa saya menghadiri majlis di sekolah Fatihah. Dan di usia anak- anak kami itulah kami sering bermain, bergaduh, berdamai dan bermain semula setiap hari.

Usia muda memang pasti akan beranjak pergi. Mustahil ia akan setia menunggu kita sehingga bila- bila. Namun, seandainya ia berlalu tanpa kita manfaatkan pengalaman dan pengajaran yang telah ditinggalkan kepada kita, pastinya ia pergi dengan sia- sia.

Semoga baki- baki usia yang saya miliki ini akan menjadikan saya lebih bersedia untuk berjumpa Yang Maha Pencipta suatu ketika nanti, Insya'Allah.

2 comments:

  1. Waalaikumsalam, mudah-mudahan...

    Bak kata orang..semakin tua semakin berisia, pengalaman manis dan pahit dizaman lalu jadi pengajaran dan membuat kita manusia yang berhati-hati untuk menempuh dugaan dihari-hari yang akan datang.

    Salam sayang untuk Ummu sekeluarga :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Mak Isah,

    Thanks for the advice. Of course you are one of my aspirations. Bukti nyata bahawa usia bukan alasan untuk ketinggalan... :)..
    And there still lots of thing outside there for us to learn and share with the younger generations.. :)

    Salam rindu dari kamek sekeluarga untuk Mak Isah and family. :)

    ReplyDelete