Tahu tak kenapa?

Tahu tak kenapa saya buat entri sajak yang ala- ala sedih sebelum ni?

Maryam anak kedua saya memang rapat dengan pembantu saya. Pembantu saya mula bekerja semasa saya mengandungkan Maryam dua bulan dan sekarang Maryam baru sahaja meraikan hari lahirnya yang ke 6 tahun, minggu lepas.

Ceritanya begini;

Sebelum balik kampung pembantu saya dah tinggalkan sehelai baju T. Mulanya saya buat tak kisah aje. Tapi lepas tu saya rasa bersyukur pulak sebab pembantu saya buat macam tu.

Tak payah jauh sangat, masih dalam kereta semasa perjalanan balik dari perhentian bas, Maryam dah bengkak mata menangis.

Lepas tu, setiap kali dia sedih, dia akan peluk baju tu. Malam2 pulak bawak baju tu masuk tidur. Mula2 dulu Maryam sampai pakai baju T tu sebab rindukan pembantu saya.

Saya tak de lah risau sangat sebab saya yakin, Insya'Allah sikit2 Maryam akan belajar hakikat perpisahan tu.

Saya cuma terfikir, seandainya saya pergi dulu dijemput kembali ke Rahmatullah, agaknya anak2 saya mesti menghadapi situasi yang lebih sukar. Dan saya tidak dapat tidak, telah merasa kepiluan yang bakal mereka rasai.

Dan saya berdoa, seandainya masa itu tiba, semoga Allah jadikan kami dari golongan hamba2Nya yang tabah.

Insya'Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

tahniah anak