Bermain layang- layang

Assalamualaikum wb.


Fatihah dan Maryam sedang asyik menaikkan layang2 spiderman mereka. Yang merah ni Fatihah punya.

Usia saya telah hampir mencecah 40 tahun, tapi seingat saya baru hari ni saya betul2 bermain layang- layang.

Anak2 telah beberapa hari merengek nak bermain layang- layang. Musim angin telah tiba dan padang di depan rumah di penuhi dengan kanak2 bermain layang2.

Petang tadi telah lengkap semua peralatan yang diperlukan, dua layang2 spiderman, setongkol benang dan sudah tentu cuaca yang berangin.

Layang2 Maryam berjaya naik terbang bersama angin petang. Bila suami perlu membantu Fatihah menaikkan layang2nya, saya terpaksa (terpaksa ke?) menghulurkan bantuan untuk menahan layang2 Maryam.

Baru saya menyedari, mengendalikan layang2 yang sedang terbang di angkasa bukanlah suatu yang mudah. Mula2 layang2 yang saya pegang tak dapat naik tinggi. Seorang adik yang sedang asyik bermain layang2 menghampiri dan bersuara,

" Kalau layang2 tu nak jatuh, hulurkan benangnya lebih panjang."

Tiba2 saya tersentak....

Kadang2, untuk mencapai kejayaan, kita perlu belajar untuk membiarkan ia lebih bebas...

Hari ini saya belajar dari seutas layang- layang...

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

tahniah anak