Kek Coklat

Salam 4 RabiulAwwal 1432 Hijrah...

Kemaskini perkembangan terkini... Sekarang saya sedang menyiapkan projek baju melayu suami untuk perarakan MaulidurRasul 15 Feb nih... Kiranya baru 40 % siap... Cuti 4 hari, pun tak leh nak siapkan... Alhamdulillah saya dah potong kain awal2 dan ironkan mana2 yang patut.. Jadi, bila nak jahit, tak lah leceh sangat...

Semalam, kami sekeluarga sibuk membantu Fatihah siapkan projek Bahasa Inggerisnya... Projeknya ialah membuat model rumah dari kotak kasut... Mula2 saya yang tolong, tapi tak jalan... Bila suami saya menjenguk perkembangan projek yang dah jadi projek "sakit" tu, dia mula singsing lengan.

Lokasi pun berpindah dari bilik kraf saya ke bilik tidur utama. Saya malas nak campur... Saya ambik peluang main game cari2 barang kat pc antik kat bilik kraf... Cuma anak2 yang keluar masuk mintak kertas, gam, gunting, pisau dan entah hapa2 lagi....

Bila saya masuk bilik nak solat Asar, saya tengok bilik dah macam tongkang pecah... Tapi.. Boleh tahan jugak model rumah yang separuh jalan tu. Lepas solat saya join sekali jadi tukang bubuh double side tape. Suami saya pulak dah naik syeikh... Macam2 pulak idea dia... Mentang2 lah semua bahan2 dah ada.. :) Sekarang baru dia tahu faedahnya saya beli benda2 "merapu" kraf tu... (boleh lah saya eksen sikit.. :)

Lepas solat Maghrib Fatihah dah dapat idea baru pulak... Dia potong kotak kecik2 untuk buat set sofa. Lepas tu dapat lak idea nak buat lampu chandeliar... Saya teringat dengan manik2 yang saya kumpul satu waktu dulu waktu saya kemaruk kraf manik... Hehe... ada jugak gunanya ye... Mula2 saya ingat nak guna benang untuk gantungkan... Bila godek2 dalam bekas, terjumpa lak dawai kraf...

Mentol kat kepala saya pun mengerlip.... Dawai lebih mudah untuk dibentuk berbanding benang... TAda.... (takde gambar pun.. :).. Untuk bilik tidur saya gunakan sebiji manik tudung yang bujur berwarna putih. Manik tu orang selalu bubuh kat belakang tudung jadi sauh...

Untuk ruang tamu lak, kami pilih manik2 bulat warna peach...4 biji manik setiap satunya diikat dengan dawai dijalin jadi candeliar... Kat dapur lak, sebab dah malas, saya ambik je jalinan manik2 kecil halus yang masih terikat kat benang dan selotep je kat bumbung...

Setakat malam tadi dah kira 90% siap. Bilik tidur dia pun dah ada sebuah katil dan lampu tidur... Manik le... saya cucuk je manik tu kat kayu pencungkil gigi dan gam kat lantai. Pagi tadi Fatihah kata dia nak buat dapur lak... Saya nak tengok macamana dia nak buat... :)

Okay... Apa kaitan kek coklat dengan entri saya ni?

Sebenarnya saya ada terjumpa satu entri mengenai kek coklat yang nampak macam ringkas je bahan2 dia... Jadi, saya nak pautkan kat sini, supaya saya boleh rujuk balik bila ada masa nak buat nanti... Sapa2 kawan2 yang nak cuba nanti, boleh la kongsi kat blog yek... :)

Salam...

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin