Thursday, February 10, 2011

E-Bay

Salam 7 RabiulAwwal 1432H.

Semalam saya merayau2 kat ebay. Tiba2 terjumpa satu barang nih, yang memang saya cari kat kedai tapi tak jumpa... Saya ada jugak jenguk2 kedai online tapi harganya kira boleh tahan lah jugak...

Yang buat saya tak boleh tahan tu, boleh dia letak harga barang tu tak sampai 1USD. Tapi kos penghantaran dia memang mahal la berbanding harga barang; USD6.99 lak. Tapi tak cukup untuk meredakan jiwa saya sebab masih jugak jauh lebih murah berbanding dengan harga pasaran tempatan.

Satu jer yang diragukan, iaitu kualiti barang tersebut. Memandangkan ia bukan makanan ataupun pakaian, atau permainan kanak2, saya tekad nak cuba jugak. Apa2 yang terjadi, kira harga sebuah pengalaman.. (nak pujuk hati)..

Saya tengok reputasi penjual 99++%, kira boleh tahan lah jugak. Jadi, saya pun buat bidaan pada saat2 akhir. Memang sah la saya dapat.

Kalau nak dikira, ni bukan kali pertama saya buat transaksi kat e-bay tapi sebelum ni saya buat dengan penjual tempatan. Jadi tak ngeri sangat. Tu pun baru seorang jer... SO far, not bad perkhidmatan dia. Dan saya cuma buat pembayaran selepas pengesahan emel dari penjual berkenaan.

Kali ni, transaksi ebay antarabangsa, memang kali pertama dalam hidup. Memang saspen lah jugak. Godaan harga tu memang saya tak leh tahan sehingga sanggup daftar akaun paypal yang selama ni saya tak yakin nak buat.

Yang buat saya separuh nak tukar fikiran (tapi memang tak leh, sebab dah menang bidaan.. Nanti dapat reputasi buruk kat ebay) ialah kadar kelambatan emel pertanyaan saya dijawab.

Kalau sebelum ni, hantar je mel, terus je penjual tu jawap. Siap hantar sms lagi kawan tu nak confirmkan poskod. Kali ni, saya hantar emel pagi semalam, sampai hari ni tak jawap. Dah lepas tengahari tadi barulah dia jawap. Memang tak seronok betul.

Tapi bila dia dah jawap tu, baru la saya rasa bertambah yakin sedikit ( sedikit jer) untuk buat pembayaran. Saya beli 2 barang, jumlah dia USD11.74 (termasuk penghantaran), lebih kurangRM35.. Tak le cuak sangat nak cuba... Kalau harga biasa, dua barang tu, mahunya 5 atau 6 kali ganda.

Kiranya, pembelian saya ni memang lebih kepada nak cuba perkhidmatan e-bay international. Nak tengok tahap kualiti barangan dia. Tapi, kalau kualiti dia sebanding dengan kualiti barangan yang dibekalkan di kedai online tempatan, amat2 lah bersyukur.. Kiranya orang putih kata, "steal item" lah kiranya... (Istilah ni saya belajar dalam novel Jeffery Archer, entah betul ke tidak cara saya guna nih...)

Tadi saya dah bayar guna paypal... Cuma tinggal terima barangan lah pulak dalam masa 7-15 hari. Hmmm.....

Salam..

No comments:

Post a Comment