Pelangi Pagi- Puan Khadijah Hashim

Hari ini saya berasa gembira. Kenapa? Ada beberapa perkara yang menggembirakan hati saya. Pertama, semalam saya telah terjumpa beberapa buah buku yang ditulis oleh penulis-penulis wanita tersohor tanahair seperti Puan Fatimah Busu dan Puan Khadijah Hashim. Sebenarnya buku-buku tersebut pernah saya baca semasa saya masih kecil. Ibu saudara saya, seorang guru gemar membeli pelbagai jenis buku dan saya kerap "menyelongkar" almari buku beliau. Salah satu daripada buku-buku yang saya jumpai bertajuk "Pelangi Pagi" tulisan Puan Khadijah Hashim. Buku ini menyimpan kenangan bagi diri saya. Sempena ulang tahun saya yang kesepuluh, ibu saudara saya seorang guru tersebut telah menghadiahkan saya buku novel Pelangi Pagi dengan pesanan sekiranya saya tidak lagi berminat dengan buku tersebut, saya hendaklah mengembalikan buku tersebut kepadanya. Pesanan ini menunjukkan betapa bernilainya buku tersebut kepadanya dan buku bernilai tersebut telah dihadiahkan kepada saya yang masih hingusan dengan rela hati.
Namun, kerana sifat saya yang masih hingusan dan kerana kerapa berpindah-randah, buku tersebut telah lenyap dari simpanan saya. Namun, tajuk buku dan catatan itu masih kejap terpateri di ingatan saya sehingga kini, dua puluh enam tahun kemudian. Saya pernah berazam untuk membeli buku itu sekiranya saya berpeluang menjumpai buku itu semula. Dan semalam saya menjumpai buku tersebut di celah-celah tajuk ratusan buku-buku terkini. Hanya senaskah yang tinggal. Seperti kata orang, peluang yang baik jarang berulang. Sekarang buku itu telah menjadi milik saya. Saya masih lagi mempertimbangkan untuk menyimpan buku itu, atau mengembalikan semula kepada ibu saudara saya. Bukan bermaksud tidak ingin menyimpannya tetapi ingin menyegarkan semula kenangannya bahawa saya masih mengingati dan menghargai pemberiannya.
Seterusnya, apakah sebab lain saya gembira? Minggu ini suami saya berpeluang balik ke Kuching dan saya akan mengambil cuti rehat Isnin ini. Dan DBP sedang mengadakan Karnival Buku setelah beberapa tahun tidak diadakan. Jadi, saya berasa bahawa saya berhak menikmati kegembiraan ini. :)

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi Buku Motivasi HM Tuah Iskandar (Terpakai)

Sajak Dr Lim Swee Tin